Antall førerkortinnehavere over 75 år har nesten femdoblet seg de siste 10 årene.
2004: 108.123
2014: 492.254
Dette skyldes:
- Økt andel av eldre i befolkninga
- Sterkt økende førerkortandel i de aldersgruppene som etter hvert passerer 70 år.
Vi ser med andre ord en dobbelt effekt - og økningen er forventet å fortsette framover.
En utfordring:
- Bortimot en femdobling av antallet førerkortinnehavere over 70 år viser at det er en stor endring i alderssammensetningen blant bilførere
- Ca. 25% av de trafikkdrepte i 2014 var over 65 år
- Det er mer sannsynlig at eldre skader seg selv i trafikken framfor at de skader andre. Dødsraten for bilførere over 75 år er fem ganger høyere enn gjennomsnittet – mens skaderaten er det dobbelte
- Bakgrunnen for eldres spesielle situasjon i trafikken er blant annet dette: – redusert helse og fysikk (for eksempel benskjørhet, men også syn, hørsel, reaksjonsevne, motorikk) – mindre bilkjøring – noe som gir mindre vedlikeholdstrening av kjøreferdigheter – og vi ser hos alle aldersgrupper at ferdighetene synker med mindre de vedlikeholdes jevnlig
Eldres «problemer»:
Analyser av eldres sterke og svake sider som bilførere har vist at de viktigste problemene er følgende:
- Oppdage andre trafikanter (også myke trafikanter) på veg inn mot kryss samt å vurdere deres avstand og fart
- Oppdage andre trafikanter ved behov for fletting og feltskifte
- Oppdage trafikklys og skilt
- Oppfatte og reagere raskt nok i komplekse trafikksituasjoner Dette er problemer som alle bilførere kan ha – i gitte situasjoner og i dårlige øyeblikk
Hvordan er den eldre trafikanten?
- Viktig: Eldre er forskjellige – slik som alle andre grupper
- Noen eldre er gode til å kjøre bil, har god helse, og god sjølinnsikt i egne ferdigheter
- Andre eldre kan være i en tilstand, (for eksempel helsemessig, mentalt og motorisk) der de helst ikke burde kjøre bil
- Det betyr at dersom gruppetilhørighet alene skal brukes som kriterium for iverksettelse av tiltak – så er det stor risiko for at vi bommer – og at eldre som er sikre og trygge sjåfører rammes
Mer om saken i dette foredraget fra Torbjørn Tronsmoen – også om ulike tiltak:
http://www.tryggtrafikk.no/content/uploads/2015/04/20-TT-konferansen-2015-Tronsmoen.pdf
Alle foredragene fra Trygg Trafikks nasjonale konferanse 2015:
http://www.tryggtrafikk.no/nyheter/foredrag-fra-konferansen-rett-til-ratt/