45 64 til 2014Statistikken viser en svært gledelig nedgang i antall trafikkdrepte i Norge totalt sett.

Nedgangen er meget tydelig for alle aldersgrupper - bortsett fra for gruppen 45+, og bak tallene finner vi et stort flertall menn.

 

Utvikling fra 1940 til våre dager

Utviklingen har lenge gått i riktig retning.
Her er kun tallene for drepte tatt med - ikke hardt skadde.

 

norge stat 2014 550
OBS: Tallet ble i mai 2015 justert fra 149 til 147 for året 2014.

 

 

Men hvordan ser det ut de siste 15 årene dersom vi ser på ulike aldersgrupper?

Her er også kun tallene for drepte tatt med - ikke hardt skadde.

 

18 24 til 2014

For den store risikogruppen i de 6 "ungdomsårene" 18-24 vises en svært positiv utvikling. Den prikkete linjen er en såkalt statistisk trendlinje. Enkelte år viser dessverre høye tall, men trenden de siste 15 årene er likevel svært positiv.

 

 

25 44 til 2014

Aldersgruppen 25-44 viser en svært stabil og god nedgang - en nedgang, som trendlinjen viser, er enda tydeligere enn for ungdomsgruppen.

 

Gruppen 65 + 

 

65pluss til 2014

De siste 15 årene ser man at gruppen 65+ har en god nedadgående trend, men de siste 2 årene viser en økning. Er dette tilfeldige svingninger eller starten på en trend?

 

Flere eldre i trafikken

Antall førerkortinnehavere over 75 år har nesten femdoblet seg de siste 10 årene.

2004: 108.123 
2014: 492.254

Dette skyldes:

  • Økt andel av eldre i befolkninga
  • Sterkt økende førerkortandel i de aldersgruppene som etter hvert passerer 70 år.

Vi ser med andre ord en dobbelt effekt - og økningen er forventet å fortsette framover. Det blir altså rett og slett mange flere eldre i trafikken.

Hvordan vil dette vises på statistikkene framover?

 

 

Aldersgruppen 45+ har ikke positiv utvikling

 

45 64 til 2014

Her er OBS-gruppen. Vi burde sett en nedgang i aldersgruppen 45-64, lignende alle de andre, men det gjør man dessverre ikke. Er gruppen 45+ den nye risikogruppen?

 

  • På de 15 årene fra 2000 til 2014 har 764 trafikanter mistet livet i denne aldersgruppen
  • 545 av dem er menn (=71%)
  • 308 av dem er menn som kjørte bil
  • 82 av dem er menn som kjørte MC
  • 199 av mennene ble drept i møteulykker
  • 119 av mennene ble drept i utforkjøringer

 

Vi kan på bakgrunn av disse tallene si:

Risikogruppe: Menn i alderen 45+
Vanligste ulykker: Møteulykker og utforkjøringer

 

 


 

 

BARN og UNGDOM

 

Vi ser også en positiv utvikling for tallene som gjelder barn og ungdom.

 

0 5 stat

 

6 15 stat

 

16 17 stat