vinterdekk-1Nytt fra 1. november 2013 er et krav om minimum 3 mm mønsterdybde for vanlige personbiler i vinterhalvåret. Tyngre biler - over 3500 kg - har fått krav om minimum 5 mm mønsterdybde.

Må man ha vinterdekk?
Når må man skifte - hvilke datoer gjelder? Les mer info...

 

 

Hør gjerne vår PODCAST-episode om vinterdekk og sommerdekk:

https://anchor.fm/nullvisjonen-agder/episodes/Vinterdekk-og-sommerdekk-ec9bgn


Statens Vegvesen informerer slik:

 

Du som sjåfør må vurdere om kjøretøyet har tilstrekkelig veggrep. Når det er glatt får du bedre veggrep ved å bruke vinterdekk med eller uten pigger eller kjetting.

 

vintedekk-2Piggdekk er ikke tillatt

  • Fra og med første mandag etter 2. påskedag
  • Til og med 31. oktober

I Nordland, Troms og Finnmark gjelder reglene fra og med 1. mai til og med 15. oktober.

Det er ingen frister knyttet til bruken av piggfrie vinterdekk.

Du kan bruke piggdekk og kjetting utenom disse datoene dersom føret krever det             .        

Krav til dekk i vinterperioden gjeldende for kjøretøy med tillatt totalvekt ikke over  3.500 kg         

  •  Mønsterdybden skal være minimum 3 mm uansett dekktype
  • Pigger er bare tillatt på vinterdekk (unntak for motorsykkel)
  • Brukes piggdekk, skal kjøretøyet ha piggdekk på alle hjul   

Utenom vinterperioden skal mønsterdybden være minimum 1,6 mm.

 

Statens Vegvesens infosider om vinterdekk her >>


 

Råd og anbefalinger

  • Sommerdekk skal ikke brukes når det er vinterføre (f.eks. snø og is). Dekkene vil da ikke sikre tilstrekkelig veggrep. Dekkene må uansett føre ha 3 mm mønsterdybde mellom 1. november og mandag etter 2. påskedag.
  • Det er ikke krav til bruk av piggdekk i vinterhalvåret
  • Piggfrie vinterdekk på sommerføre har dårligere egenskaper enn sommerdekk på våt asfalt

 

Dersom det smeller....
Sjekk din kollisjonsvekt her:
https://www.nullvisjonen-agder.no/2012-12-14-13-10-37/din-kollisjonsenergi.html

 


 

HUSK:
Man er pliktig til "å sko seg" etter forholdene. Det vil kunne bety at man kan ha på piggdekk selv om det er før "lovlig dato" dersom førefoholdene krever det.

 


TYNGRE BILER:

 

Fra og med vintersesongen 2013/2014 er det strengere krav til dekk på kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg.

Vinterdekk

  • For motorvogner med tillatt totalvekt over 3500 kg er det påbudt med vinterdekk i perioden 15. november til 31. mars. Kravet gjelder ikke løfteaksel.
  • Vinterdekk kan være enten piggdekk eller såkalte friksjonsdekk uten pigger. De skal være spesielt merket med M+S, MS, M&S, M-S, «mud and snow», 3PMSF eller «3 peak mountain snowflake» og være særskilt fremstilt for vinterkjøring.

Mønsterdybde

  • For kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg (både motorvogn og henger) er det fra 15. oktober i Nordland, Troms og Finnmark, og fra 1. november i resten av landet, krav om dekk med minst 5 mm mønsterdybde. 
  • Dette kravet gjelder fram til og med 30. april i Nordland, Troms og Finnmark og til og med første mandag etter 2.påskedag i resten av landet. 
  • Utenom denne perioden er kravet minst 1,6 mm mønsterdybde.

Viktig

Kjøretøyet må ha vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende utenfor periodene nevnt ovenfor, dersom det er nødvendig for å sikre tilstrekkelig veigrep i forhold til føret. Dersom det kan ventes snø- eller isdekke, skal kjetting medbringes uavhengig av når det er på året.

Sanksjoner

Gebyret for å kjøre med for lav mønsterdybde er 750 kr per dekk. Et liknende gebyr vil også innføres for manglende vinterdekk. Bruksforbud og anmeldelse vil være aktuelt ved alvorlige overtredelser.

Piggdekk

  • Piggdekk er kun tillatt brukt i perioden hvor det er påbudt å benytte dekk med 5 mm mønsterdybde, om ikke føreforholdene gjør det nødvendig.
  • Utstyres bil med tillatt totalvekt over 3500 kg med piggdekk, må det ha piggdekk på hjul som sitter på samme aksel. I tvillingmontering er det tilstrekkelig med piggdekk på ett av hjulene.

 

Mange ønsker påbud om vinterdekk:

Sitat:

– Vi ønsker et påbud om bruk av piggdekk eller piggfrie vinterdekk i vintermånedene i Norge. Det er ikke lenger nok at bilisten selv kan velge dekk. Med et påbud bør også strafferammen for å kjøre på sommerdekk på vinterføre øke i form av høyere bøter, prikkbelastning samt lavere toleranse for å inndra førerkortet på stedet. Vi kan ikke ha kamikaze-piloter på norske vinterveier, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.