norge stat 2014 120De foreløpige tallene for 2014 viser at 149 mennesker mistet livet i norsk trafikk i 2014. Tallet er det nest laveste på 64 år, men bak tallet skjuler det seg stor sorg blant familier, venner, kolleger, naboer...

 

ELDRE 

De foreløpige tallene for 2014 viser at eldre utgjør en stor del av de trafikkdrepte, mens risikogruppen unge trafikanter fortsatt har høye tall.

 

ALDER

  • Ca. 25% av de drepte er over 65 år
  • Ca. 10% av de drepte er i aldersgruppen 0-19 år
  • Ca. 10% av de drepte er i aldersgruppen 20-24 år

 

MENN

Mannlige trafikanter preger fortsatt statistikken. Mer enn 7 av 10 drepte er menn.

 

NULL

I 2014 var det NULL trafikkdrepte i Troms. Finnmark hadde like positiv statistikk i 2012 med NULL drepte.  Sogn og Fjordane hadde kun EN drept i 2014.

 

Bilulykker

Det er fortsatt bilulykker som krever flest menneskeliv, men 2014 viste en positiv utvikling her - forhåpentligvis starten på en trend.

93 mennesker mistet livet i bilulykker i 2014, mot 130 året før.

3/4 av de drepte i 2014 mistet livet i utforkjørings- eller møteulykker.

 

FORDELING

  • Ca. 62% døde i bilulykker
  • Ca. 15% kjørte MC
  • Ca. 12% var fotgjengere
  • Ca. 8% var syklister

 

ÅRSAKER

De fleste ulykker skyldes trafikanters egen atferd - de valg man tar.

Det er fire årsaker som preger tallene:

  • Fart
  • Ruskjøring
  • Manglende bilbelte
  • Manglende konsentrasjon - eks. telefonbruk

 

 

Bilbeltet er livreddet nr. 1.
Over 40% av de trafikkdrepte brukte ikke bilbeltet.

 

norge stat 2014 550
OBS: Tallet ble i mai 2015 justert til 147 for året 2014.

 

I tillegg til de drepte må vi være klar over at over 700 mennesker ble hardt skadde i 2014.

 

film bilde 400 400

FILMSERIER

Nullvisjonen Agder har gjennom årene laget mange filmserier. Filmene retter seg mot ulike grupper og har ulike temaer. Det er filmer som passer for RUSS, for FORELDRE, for FERIEBILISTER osv. Vi har også fått laget flere tegnefilmer. Filmene brukes i undervisning og på våre tre Facebooksider. De har en snert av humor - men med et alvorlig budskap.
SE FILMER HER >>

podkast 400 400

PODKAST

Vinteren 2020 startet Nullvisjonen Agder opp sin egen podkast. Episodene er frittstående og er av litt ulik lengde, ca. 12-15 minutter. Man finner episodene på 5 ulike plattformer, blant annet Spotify. Alle er selvsagt gratis tilgjengelige, og de høres faktisk av titusener av lyttere. For full oversikt over episodene, og omtale av dem, klikker du deg videre.
ALLE VÅRE EPISODER >>

nullvisjonen black 400 400

NULLVISJONEN?

Nullvisjonen i Norge, som begrep og tenkemåte, hadde 20 års jublileum i februar 2021. Nullvisjonen Agder startet opp i 2003.
Nullvisjonen er grunnlaget for alt trafikksikkerhetsarbeid i Norge - en visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller hardt skadde i trafikken. Trafikantene og myndighetene har et delt ansvar for trafikksikkerheten.
LES MER HER >>




Anbefalte sider

trafikkvett agderfk 18pluss trafoen trygg trafikk svv politiet russ paa vei toi vti 

agder fk logo lang

Artikkelvisninger
3574285
Del denne siden:
Del på Facebook Del på Twitter

Innhold © Nullvisjonen Agder

Personvern og cookies

Denne erklæringen gjelder for Nullvisjonen Agder med tilhørende nettsider.

Hva er informasjonskapsler (“cookies”) og lokal lagring av data?
Når du besøker nettsidene våre lagres det ulike typer data lokalt på din enhet via nettleseren din. Dataene kan for eksempel inneholde brukerinnstillinger, informasjon om hvordan du har surfet på våre nettsider, hvilken nettleser du bruker, hvilke annonser du har blitt vist. Slike “lokalt lagrede data” kan brukes til å tilpasse innhold og funksjoner på tjenestene til deg, og dermed bidra til å gjøre ditt besøk bedre tilrettelagt og mer meningsfullt for deg. Informasjonskapsler inneholder ikke direkte identifiserbare data om deg (slik som navn, adresse, telefonnummer og liknende), men informasjon om nettleseren din og aktivitet som har funnet sted gjennom denne.

Hva bruker vi informasjonskapsler og lokalt lagret data til?
Vi bruker lokal lagring av data for å:

Levere og tilpasse tjenestene våre til enheten og nettleseren du bruker
Gi deg relevant og tilpasset innhold
Måle og analysere trafikken på nettsidene

Endringer
Vi kan komme til å gjøre endringer i denne Personvernerklæringen for eksempel som en konsekvens av at vi gjør endringer i oppbyggingen av eller funksjonalitet på nettsiden. Dersom vi gjør vesentlig endringer, vil vi informere om dette på nettsiden.