sykkel blindsone 2Statens Vegvesen har en analyse av 71 dødsulykker for syklister de siste årene (2005 - 2012) som viser at mange av de omkomne syklistene befant seg i blindsoner til tunge kjøretøy. Tallene viser også at hjelm kunne reddet ca. 25 personer.

 

 

 

sykkel blindsone 2

 

Noen fakta fra Statens Vegvesens temaanalyse av 71 dødsulykker på sykkel i perioden 2005-2012:

  • 10 syklister omkom fordi syklisten befant seg i blindsonen til et tungt kjøretøy
  • 46 av de drepte brukte ikke hjelm. 25 hadde sannsynligvis levd i dag om de hadde brukt hjelm
  • I 34% av ulykkene er medvirkende årsak dårlige siktforhold som skyldes eks. vegetasjon
  • 62% av ulykkene skjedde i kryss og avkjørsler
  • Den mest ulykkes utsatte gruppen er barn og unge 10-14 år, men det er flest drepte i aldersgruppen 50-70
  • I 67% av ulykkene er et annet motorkjøretøy involvert
  • 75% av de drepte er gutter/menn
  • I 87% av ulykkene har syklisten gjort slurvefeil, feilvurdert, misforstått eller tatt risiko
  • I 68% av ulykkene har utformingen av veisystemet vært medvirkende årsak
  • I 30 ulykker har ikke syklisten sett den andre trafikanten, eller oppdaget denne for sent

 

Blindsone lastebil:

blindsone lastebil 2

blindsone lastebil 3

sykkel lastebil

blindsone lastebil 5Personene i gule felt befinner seg i sjåførerns blindsoner.

 

Film om blindsoner:

 

Se flere kampanjefilmer her:

http://www.nullvisjonen-agder.no/2012-12-14-13-12-26/sykkel.html