lista 1Antall førerkortinnehavere over 75 år har nesten femdoblet seg de siste 10 årene.

2004: 108.123
2014: 492.254

 

Dette skyldes:

  • Økt andel av eldre i befolkninga
  • Sterkt økende førerkortandel i de aldersgruppene som etter hvert passerer 70 år.

Vi ser med andre ord en dobbelt effekt - og økningen er forventet å fortsette framover.

 

En utfordring:

  • Bortimot en femdobling av antallet førerkortinnehavere over 70 år viser at det er en stor endring i alderssammensetningen blant bilførere
  • Ca. 25% av de trafikkdrepte i 2014 var over 65 år
  • Det er mer sannsynlig at eldre skader seg selv i trafikken framfor at de skader andre. Dødsraten for bilførere over 75 år er fem ganger høyere enn gjennomsnittet – mens skaderaten er det dobbelte
  • Bakgrunnen for eldres spesielle situasjon i trafikken er blant annet dette: – redusert helse og fysikk (for eksempel benskjørhet, men også syn, hørsel, reaksjonsevne, motorikk) – mindre bilkjøring – noe som gir mindre vedlikeholdstrening av kjøreferdigheter – og vi ser hos alle aldersgrupper at ferdighetene synker med mindre de vedlikeholdes jevnlig

 

livsfaser

 

 

Eldres «problemer»:

Analyser av eldres sterke og svake sider som bilførere har vist at de viktigste problemene er følgende:

  • Oppdage andre trafikanter (også myke trafikanter) på veg inn mot kryss samt å vurdere deres avstand og fart
  • Oppdage andre trafikanter ved behov for fletting og feltskifte
  • Oppdage trafikklys og skilt
  • Oppfatte og reagere raskt nok i komplekse trafikksituasjoner Dette er problemer som alle bilførere kan ha – i gitte situasjoner og i dårlige øyeblikk

 

Hvordan er den eldre trafikanten?

  • Viktig: Eldre er forskjellige – slik som alle andre grupper
  • Noen eldre er gode til å kjøre bil, har god helse, og god sjølinnsikt i egne ferdigheter
  • Andre eldre kan være i en tilstand, (for eksempel helsemessig, mentalt og motorisk) der de helst ikke burde kjøre bil
  • Det betyr at dersom gruppetilhørighet alene skal brukes som kriterium for iverksettelse av tiltak – så er det stor risiko for at vi bommer – og at eldre som er sikre og trygge sjåfører rammes

 

Mer om saken i dette foredraget fra Torbjørn Tronsmoen – også om ulike tiltak:
http://www.tryggtrafikk.no/content/uploads/2015/04/20-TT-konferansen-2015-Tronsmoen.pdf

 

Alle foredragene fra Trygg Trafikks nasjonale konferanse 2015:
http://www.tryggtrafikk.no/nyheter/foredrag-fra-konferansen-rett-til-ratt/