Nullvisjonens ungdomsprosjekt er målrettet mot aldersgruppen 18-24 - en aldersgruppe som dessverre er svært ulykkesutsatt. Prosjektet gjennomføres årlig i alle våre tre regioner og består av en kursrekke på 4 samlinger samt en premietur til Rudskogen for dem som gjennomfører.
En liten del, men en målrettet og viktig del
Ungdomsprosjektet vårt utgjør kun en liten del av Nullvisjonens totale kurstilbud, faktisk under 10% dersom man teller antall kurs for alle aldersgrupper - og under 1% dersom man teller antall kursdeltakere.
MEN, dette er kanskje vårt viktigste tiltak som retter seg mot aldersgruppen 18-24. Denne aldersgruppen treffer vi også på trafikkdagene som gjennomføres på de videregående skolene i fylket, men gjennom ungdomsprosjektet får deltakerne så mye mer - veldig mye mer!
Poenget er å gi ungdommene mest mulig kunnskap og bevissthet rundt risiko i trafikken slik at faren for at de påfører seg selv eller andre skader minskes.
Andre kurstilbud:
Her >>
Her >>
Her >>
Her finner man vår hovedomtale av UNGDOMSPROSJEKTETS INNHOLD >>
Påmelding
Man kan allerede nå melde seg på vårt 2017-prosjekt.
(Kursdatoer og dato for tur til Rudskogen blir ikke fastsatt før rundt juletider 2016.)
- Bor du i - eller går på skole i:
Lyngdal, Farsund, Flekkefjord, Kvinesdal, Hægebostad eller Sirdal går du HIT >> - Bor du i - eller går på skole i:
Åseral, Marnardal, Audnedal, Lindesnes eller Mandal går du HIT >> - Bor du i - eller går på skole i:
Søgne, Songdalen eller Vennesla går du HIT >>
Hva må du "ofre"?
-Tid til 3 kurskvelder på 2 timer + 18pluss kurs i Kr.sand
-Du må ta fri fra skole eller jobb en fredag i september når vi skal til Rudskogen.
OBS:
All deltakelse på kurs og tur til Rudskogen er gratis!
Les hva N247 sier om opplegget på Rudskogen 2016:
http://n247.no/?nyhet=4620&tittel=Guleroten_ble_fantastisk
Noen bilder fra dagen på Rudskogen september 2016:
Deltakerne får en solid breefing om sikkerhet, kjøreteknikk, oppmerksomhet mm.
Teori om banens ulike svinger og sikkerhet rundt plassering, fart, bremsing mm. gjennomgås først teoretisk. Etterpå tas deltakerne med i instruktørenes biler for befaring.
Det brukes god tid på tilpasninger av setet, bilbelter, dress, hjelmer... sittestillingen trenes inn.
Man er tre personer på hvert team - en kjører, de to andre hviler + hjelper til når det er førerbytte i depoet.
En lang økt med trening gjennomføres - med førerbytter, tilbakemeldinger på hvordan førerne har plassert seg i banen, om de har kjørt sikkert, fulgt signallysenes beskjeder osv...
En god lunsj hører med på en lang dag på banen.
Så er det løp. 100 minutter med diverse førerbytter underveis.
Premieutdeling til slutt hører med...
Underveis i løpet får alle deltakerne sitte på med hovedinstruktøren et par runder. Han har en litt mer hissig bil.
Dette "klemmes inn" for de to på teamet som har hviletid mellom kjøreøktene.