arne 2En "ny" trafikantgruppe inntar nå veiene. Det er en "ny" opplevelse for denne trafikantgruppen – og det er "nytt" for alle andre trafikanter. Og slik er det hver vår.

Motorsyklene kommer på veien. 22 personer mistet livet på MC i 2016. Kan vi unngå dette i år?



La oss se på dette med litt info om ulykker, litt hva bilister kan gjøre og litt hva MC-folket kan gjøre.

 

Etter en lang vinter...

For MC-førerne er det om våren ny tilvenning til kjøringen etter en lang pause, og for bilister er det en ny gruppe trafikanter å være oppmerksomme på.

Når MC-en ikke har vært i bruk på 6-7 måneder er man litt rusten i kroppen og må venne seg til kjøringen igjen.

Bilister har heller ikke hatt MC-ene å ta hensyn til i trafikken hele vinteren. Økt oppmerksomhet må til fra bilistene også – hver vår. Tilvenning er viktig for denne gruppen også! Ulike SE OSS aksjoner holdes rundt i landet for å minne bilister på dette.

 

Her har NMCU en rekke nyttige filmer for dem på to hjul:
https://www.youtube.com/watch?v=L03_x9OQntQ&index=24&list=PL9WbyNfpjE3Skiibnn4xjiMfOCo87W2i7

Hele 27 små filmsnutter tar opp ulike temaer. Anbefales.

Eks. på film her:

 

 

Gode råd fra MC-fører Arne i denne brosjyren:
https://www.nullvisjonen-agder.no/images/brosjyrer/MC-MOPED.pdf

arne 2
Arne Danielsen

 


 

Noen MC-fakta mht ulykker:

  • Kun 5% av kjøretøyene i Norge er MC, men MC er involvert i 20% av landets dødsulykker.
  • 22 personer mistet livet på MC i 2016.
  • MC-førere var utløsende faktor i 2/3 av ulykkene, men ulykker skjer også fordi bilister ikke er oppmerksomme nok. Se temaanalyse under som sier at 20% er bilistens ansvar.

 


 

Statens vegvesen logo farger

Temaanalyse av dødsulykker med MC 2005-2009 her:
(Statens Vegvesen)

http://www.vegvesen.no/_attachment/288453/binary/509418?fast_title=Temaanalyse+d%C3%B8dsulykker+p%C3%A5+motorsykkel+2005-2009.pdf

I denne rapporten ser man eks. på bakgrunnen for dødsulykkene.

  • I 66% er det MC-førers atferd.
  • I 20% er det motparten som er ansvarlig. Da er det snakk om venstresving av bil der MC-en ble oversett og bil som har kjørte inn på forkjørsvei og oversett MC.
  • I 7% av ulykkene er ansvaret delt.
  • Viltulykker og annet utgjør 8%.
  • I 50% av ulykkene hadde MC-fører mindre enn to års erfaring.

 


 

Nullvisjonen i Søgne, Songdalen og Vennesla sier det slik:

Sesongen er her - motorsyklene er på veien igjen, er du klar til å ta imot dem?
Nå har de vært borte en tid, kanskje du har glemt hvor vanskelig det kan være å se dem?
En motorsyklist har 12 ganger høyere risiko for å dø i en trafikkulykke sammenliknet med en bilfører - la oss bidra til å redusere risikoen.

Eget blogginnlegg her >>

 


 

Fakta og gode råd fra Trygg Trafikk 2017 her:
https://www.tryggtrafikk.no/pressemeldinger/se-mc-sesongen-star-doren/

I pressemeldingen (lenken) sier Bård Morten Johanesen blant annet dette:

– Bilister må forberede seg på at vi går inn i en tid med flere tohjulinger, både med og uten motor. Trafikkbildet blir mer blandet og motorsykler er fleksible kjøretøy som ikke alltid er like lett å få øye på. Derfor er det ekstra viktig å ta en siste sjekk før krysset og bruke speilene godt, sier Johansen.




Hva har skjedd her?

Svar: MC med for høy fart + bilist som ikke overholdt vikeplikten. 3 døde.

mc polo

(Ulykke i Sverige for 12 år siden. Bildet florerer på diverse nettsteder og forum. Vi finner ikke opprinnelig kilde.)


 

"SE OSS" AKSJONER

Følgende er hentet fra denne artikkelen:
http://www.n247.no/?nyhet=5526

"SE OSS” – nå er vi her igjen!
"Mange motorsyklister dør i kollisjoner med biler, i ulykker der bilfører ikke overholder vike- eller oppmerksomhetsplikten. Antagelig blir forholdsvis enda flere skadd i slike ulykker. Både norske og utenlandske studier forteller at den mest effektive metoden for å hjelpe på dette er stadige påminnelser om at to-hjulingene er der.
 

 

LETT MC - UNGDOM - ULYKKER

De yngste førerne av lett MC har 15 ganger så stor risiko for å havne i ulykker, sammenlignet med andre motorsyklister.

Tallene kommer fram i rapporten «Høyrisikogruppers eksponering og risiko i trafikk» fra Transportøkonomisk institutt (TØI).

Når 16 og 17 år gamle førere av lett motorsykkel sammenlignes med unge mannlige bilførere, viser det seg at risikoen på lett MC er 12 ganger høyere.

Ovenstående er tatt fra denne artikkelen hos Trygg Trafikk:
https://www.tryggtrafikk.no/tema/mc-moped/lett-mc/

Der kan man også lese hvor mye mer overrepresentert R-sykler er i ulykker.


 

MORTEN HANSEN I NMCU fikk Trygg Trafikks gullnål

Nullvisjonen var så heldige å få være tilstede tirsdag 25. april 2017 da generalsekretæren i NMCU fikk gullnålen for sitt arbeid for trafikksikkerhet for MC-folket.

Vi gratulerer!!

 

nmcu2

nmcu2

(Mer om dette her >>)

 


DEL VEIEN!
TA HENSYN TIL HVERANDRE!

GOD TUR!

 

 

logo-hvit-500