Lærere og elever fra de videregående skolene i Vest-Agder var onsdag 8. november samlet til kick-off i Søgne. Et par elever og et par lærere fra hver av skolene startet med dette planleggingen av dette skoleårets trafikkdager.
Trafikkdager på de videregående skolene
De videregående skolene avholder sine trafikkdager om våren - de aller fleste i tiden mars-mai, før russetiden.
Noen skoler har sine trafikkdager etter russetiden.
Trafikkdagene gir elevene god kjennskap til ungdommers risiko i trafikken, ikke bare i russetiden, men også de neste årene.
Men - nå er planleggingen allerede i gang. Russestyrene deltar som oftest i komitèene.
Vise et godt eksempel - ikke en fasit
Nullvisjonen ønsker med denne årlige kick-off dagen å gi representantene fra skolene eksempler og smakebiter på hvordan en trafikkdag kan lages. Ikke en fasit - men forhåpentligvis et greit eksempel.
Vi flyttet i år denne samlingen til Søgne for å ha mer plass til ulike praktiske aktiviteter samt et bildropp og en hurtigfrigjøring. Se bilder nederst.
DAGENS PROGRAM
- Åpning ved Trygg Trafikk
- Ungdommer risiko ved Nullvisjonen
- Fokus på hvem vi er og holdninger ved 18pluss
- Kjør me ved prosjektet ved Marthe Nilsen
- Rullering på 4 stasjoner; bråstopp, skadested, promilleløype, kollisjonsvekter, skaleringer
- Lunsj
- Langsiktige konsekvenser ved Team Martin
- Bildropp og hurtigfrigjøring ved brannvesenet
- UP's rolle ved Øystein Krogstad
- Russebiler ved Thor Inge Kostøl
Programmet som PDF her, med tidspunkter mm.Program Søgne 2017500.05 KB
KOMPETANSEMÅL
Skolene må knytte sine trafikkdager til kompetansemål i læreplanen.
Frode Haavaag har merket diverse aktuelle mål samt andre formuleringer og prinsipper i disse dokumentene med gult.
Det er mange kompetansemål etc. som dekkes av en trafikkdag!
Vi ønsker skolene lykke til med planleggingen av sine trafikkdager.
Noen bilder fra dagen her:
Marthe Nilsen fra "Kjør me ved"
"Kjør me ved" filmen vises
Bråstopp
Skadested
Promilleløype
Usikrede personer i bilen kan få vekt som en elefant. Vi veier oss og ser dette i praksis.
Helge Bærland fra Team Martin
Team Martin.
Morten til høyre, Martin i midten.
Store skader etter bråstopp i ca. 70 km/t
Øystein Krogstad fra UP
Thor-Inge Kostøl om russebiler