Motoriserte rulletoler ser man flere og flere av. Disse "kjøretøyene" er definert som gående i følge trafikkreglene. Det vil si at brukerne skal oppføre seg som om de hadde spasert i trafikken - på fortau, i gangfelt, på gang- og sykkelvei og langs bilveier.
KURS
Nullvisjonen lager gjerne kurs for denne gruppen trafikanter.
Nylig arrangerte vi et kurs i samarbeid med Trygg Trafikk. Bakgrunnen var et ønske fra brukere selv og Eldrerådet i Lyngdal.
Bakgrunnen ulykkesmessig er også viktig å få med. Tall fra en NAV-oversikt i 2014 sier at det skjer en del uhell/ulykker: 33 stk med elektrisk rullestol i 2014, der 63% skyldes brukerfeil.
Ulykkestallene stemmer med annen trafikk; De fleste ulykker skyldes trafikantene selv.
Det rapporteres f.eks. om en del tilfeller der rullestolene har veltet fordi de har kommet utenfor fortauskanter.
Se hefte fra NAV nedenfor.
Paal Ove Sodefjed fra Trygg Trafikk hadde gjennomgang av trafikkregler etter en generell innledning fra Nullvisjonen.
TRAFIKKREGLENES DEFINISJON:
Rullestol: Innretning, med 3 eller flere hjul og/eller belter, som er særskilt konstruert for forflytning av en person med redusert gangevne. Innretningen må ha egenvekt ikke over 250 kg (inklusiv eventuelle batterier), lengde ikke over 180 cm og bredde ikke over 80 cm. Dersom innretningen er motordrevet, må den være konstruert for en hastighet som ikke overstiger 10 km/t. Slik innretning anses ikke som kjøretøy etter vegtrafikkloven § 2.
FIN PRESSEDEKNING
Vi er glade for at pressen dekket dette kurset. På den måten blir informasjonen tilgjengelig for langt flere enn de som deltok på selve kurset.
Lister24:
https://www.lister24.no/nyheter/i/3jkP6e/Elektriske-rullestoler-er-myke-gaende
TV-innslag på "Førhelg" 24.11.2017:
13 min. sending her.
Lyngdals avis:
http://lyngdalsavis.no/nyheter/trafikkurs-for-forere-av-motoriserte-rullestoler/19.6670
ANSVAR FOR OPPFØLGING
Når en person får tildelt elektrisk rullestol som hjelpemiddel, er opplæring kommunenes ansvar - noe som ofte utføres av kommunenes terapeuter. Dette går på både selve den tekniske bruken og atferd i trafikken.
Hefte fra NAV som forteller om regler og atferd i trafikken:Elektriske rullestoler i trafikken - Anbefales!
UT Å KJØRE
Kurset inneholdt også en god runde i trafikken der også personer uten rullestol fikk lov til å prøve seg. Erfaringsdeling etterpå var verdifullt.
Til venstre har vi Dagfinn Isaksen fra Medema Norge som stilte opp med stoler for utlån.
Torrey Enoksen fra Lister24 intervjuer Paal Ove Sodefjed fra Trygg Trafikk.
TV-innslag lages her.