logo hvit 500I disse dager pågår en høring om forslag til rettsmedisinsk obduksjon av alle trafikkdrepte. Slike obduksjoner kan gi dypere kunnskap om hvilke faktorer som tar liv i trafikken.
I dag vet man mye om dette - men ikke nok.

Vi har sett litt på hva man vet.


Rapporten som nå er ute på høring finnes her:
Forslag om rettsmedisink obduksjon av alle trafikkdrepte. 


 

 

Fra høringsrapporten har vi klippet denne tabellen med gjennomsnittstall fra 2005 - 2015.


dødsårsaker 05 15

 

Mer enn 100%?

Som man ser gir oversikten i tabellen over her langt mer enn 100% - faktisk mer enn det dobbelte. Man snakker om flere medvirkende faktorer til en ulykke - altså en kombinasjon av flere årsaker til en ulykke.

Tabellen gir et godt bilde av hvilke faktorer som tar liv i trafikken.

 

Hvordan har utviklingen vært de siste årene sammenlignet med disse gjennomsnittstallene fra 2005-2015?

La oss se på et par faktorer.
Bildene under er hentet fra en årlige oppfølgingsrapporten om trafikksikkerhetsutviklingen 2017.

Den omfattende rapporten kan hentes her:

pdfTrafikksikkerhetsutviklingen

 

FART

Tabellen under tar for seg HØY FART som en medvirkende årsak.
Gjennomsnittet 2005-2015 var ca. 40%, mens andelen de siste fem år nå har sunket til ca. 30%.

årsak fart


Flere overholder fartsgrensene

Oppfølgingsrapporten om trafikksikkerhetsutviklingen 2017 viser tall som går i riktig retning mht fart. Jo bedre disse tallene blir - jo bedre vil utviklingen bli mht fart som medvirkende faktor i dødsulykker.

overholdelse av fartsgrense

 

 

RUSKJØRING

Rus som en medvirkende faktor i dødsulykker har over tid hatt stabile tall.
Høringsrapporten forteller at gjennomsnittstallet på 21% er et MINIMUMSTALL - nettopp pga for liten andel av de omkomne som obduseres. 

Man hører fra UP at det nå tas flere ruskjørere enn før pga nytt utstyr i bilene deres, sammen med intensivert innsats mot ruskjøring.
Forhåpentligvis vil dette senke tallene for dødsulykker i trafikken relatert til rus.

 

ruskjøring andel

 


 

BELTEBRUK

Bruken av bilbelte er på vei oppover. Noe som påvirker tallene som man ser under.
Når ulykken er ute, vet man at mange av de omkomne kunne overlevd om beltene hadde vært brukt - og brukt riktig.

 manglende belte 24 prosent

 

 

Fra oppfølgingsrapporten om trafikksikkerhetsutviklingen 2017 har vi hentet tall som viser den økende bruken av bilbelte de siste årene.

 

belte tunge

 

belte tunge

 

 

film bilde 400 400

FILMSERIER

Nullvisjonen Agder har gjennom årene laget mange filmserier. Filmene retter seg mot ulike grupper og har ulike temaer. Det er filmer som passer for RUSS, for FORELDRE, for FERIEBILISTER osv. Vi har også fått laget flere tegnefilmer. Filmene brukes i undervisning og på våre tre Facebooksider. De har en snert av humor - men med et alvorlig budskap.
SE FILMER HER >>

podkast 400 400

PODKAST

Vinteren 2020 startet Nullvisjonen Agder opp sin egen podkast. Episodene er frittstående og er av litt ulik lengde, ca. 12-15 minutter. Man finner episodene på 5 ulike plattformer, blant annet Spotify. Alle er selvsagt gratis tilgjengelige, og de høres faktisk av titusener av lyttere. For full oversikt over episodene, og omtale av dem, klikker du deg videre.
ALLE VÅRE EPISODER >>

nullvisjonen black 400 400

NULLVISJONEN?

Nullvisjonen i Norge, som begrep og tenkemåte, hadde 20 års jublileum i februar 2021. Nullvisjonen Agder startet opp i 2003.
Nullvisjonen er grunnlaget for alt trafikksikkerhetsarbeid i Norge - en visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller hardt skadde i trafikken. Trafikantene og myndighetene har et delt ansvar for trafikksikkerheten.
LES MER HER >>




Anbefalte sider

trafikkvett agderfk 18pluss trafoen trygg trafikk svv politiet russ paa vei toi vti 

agder fk logo lang

Artikkelvisninger
3575899
Del denne siden:
Del på Facebook Del på Twitter

Innhold © Nullvisjonen Agder

Personvern og cookies

Denne erklæringen gjelder for Nullvisjonen Agder med tilhørende nettsider.

Hva er informasjonskapsler (“cookies”) og lokal lagring av data?
Når du besøker nettsidene våre lagres det ulike typer data lokalt på din enhet via nettleseren din. Dataene kan for eksempel inneholde brukerinnstillinger, informasjon om hvordan du har surfet på våre nettsider, hvilken nettleser du bruker, hvilke annonser du har blitt vist. Slike “lokalt lagrede data” kan brukes til å tilpasse innhold og funksjoner på tjenestene til deg, og dermed bidra til å gjøre ditt besøk bedre tilrettelagt og mer meningsfullt for deg. Informasjonskapsler inneholder ikke direkte identifiserbare data om deg (slik som navn, adresse, telefonnummer og liknende), men informasjon om nettleseren din og aktivitet som har funnet sted gjennom denne.

Hva bruker vi informasjonskapsler og lokalt lagret data til?
Vi bruker lokal lagring av data for å:

Levere og tilpasse tjenestene våre til enheten og nettleseren du bruker
Gi deg relevant og tilpasset innhold
Måle og analysere trafikken på nettsidene

Endringer
Vi kan komme til å gjøre endringer i denne Personvernerklæringen for eksempel som en konsekvens av at vi gjør endringer i oppbyggingen av eller funksjonalitet på nettsiden. Dersom vi gjør vesentlig endringer, vil vi informere om dette på nettsiden.