PRODUKTEKSEMPLER:

60 vekt 550
Kollisjonsvekter
for fart 40, 60 og 80.
Kr. 590 + mva pr. stk.

beltesamler
Beltesamler

beltesamler 3
Beltesamler brukes slik.

Refleksvest-mini

Joggevest/barnevest

vest-2
Populær vest med
glidelås foran og på lommer. Krave med fleece.
Gå, sykle, løpe,
mopedkjøring, MC...


hammer 17 liten
Nødhammer med
beltekutter og fløyte.

Se flere her >>

 

 Følg Nullvisjonen:

F lister


F lindesnes


F sogne

logo hvit 500I disse dager pågår en høring om forslag til rettsmedisinsk obduksjon av alle trafikkdrepte. Slike obduksjoner kan gi dypere kunnskap om hvilke faktorer som tar liv i trafikken.
I dag vet man mye om dette - men ikke nok.

Vi har sett litt på hva man vet.


Rapporten som nå er ute på høring finnes her:
Forslag om rettsmedisink obduksjon av alle trafikkdrepte. 


 

 

Fra høringsrapporten har vi klippet denne tabellen med gjennomsnittstall fra 2005 - 2015.


dødsårsaker 05 15

 

Mer enn 100%?

Som man ser gir oversikten i tabellen over her langt mer enn 100% - faktisk mer enn det dobbelte. Man snakker om flere medvirkende faktorer til en ulykke - altså en kombinasjon av flere årsaker til en ulykke.

Tabellen gir et godt bilde av hvilke faktorer som tar liv i trafikken.

 

Hvordan har utviklingen vært de siste årene sammenlignet med disse gjennomsnittstallene fra 2005-2015?

La oss se på et par faktorer.
Bildene under er hentet fra en årlige oppfølgingsrapporten om trafikksikkerhetsutviklingen 2017.

Den omfattende rapporten kan hentes her:

pdfTrafikksikkerhetsutviklingen

 

FART

Tabellen under tar for seg HØY FART som en medvirkende årsak.
Gjennomsnittet 2005-2015 var ca. 40%, mens andelen de siste fem år nå har sunket til ca. 30%.

årsak fart


Flere overholder fartsgrensene

Oppfølgingsrapporten om trafikksikkerhetsutviklingen 2017 viser tall som går i riktig retning mht fart. Jo bedre disse tallene blir - jo bedre vil utviklingen bli mht fart som medvirkende faktor i dødsulykker.

overholdelse av fartsgrense

 

 

RUSKJØRING

Rus som en medvirkende faktor i dødsulykker har over tid hatt stabile tall.
Høringsrapporten forteller at gjennomsnittstallet på 21% er et MINIMUMSTALL - nettopp pga for liten andel av de omkomne som obduseres. 

Man hører fra UP at det nå tas flere ruskjørere enn før pga nytt utstyr i bilene deres, sammen med intensivert innsats mot ruskjøring.
Forhåpentligvis vil dette senke tallene for dødsulykker i trafikken relatert til rus.

 

ruskjøring andel

 


 

BELTEBRUK

Bruken av bilbelte er på vei oppover. Noe som påvirker tallene som man ser under.
Når ulykken er ute, vet man at mange av de omkomne kunne overlevd om beltene hadde vært brukt - og brukt riktig.

 manglende belte 24 prosent

 

 

Fra oppfølgingsrapporten om trafikksikkerhetsutviklingen 2017 har vi hentet tall som viser den økende bruken av bilbelte de siste årene.

 

belte tunge

 

belte tunge

 

 

Del denne siden
Del på Facebook Del på Twitter Del på LinkedIn Del på MySpace
Artikkelvisninger
2057310

ungdomsprosjekt2

 

lenke gata


lenke carl


lenke foreldre


lenke russ


lenke moped


web2


30bilder

carl


quiz knapp


youtube-lenke


blogg-ikon

Anbefalte sider:

trafikkvett logo

18-pluss

trafoen

russ-pa-vei

statens-vegvesen

vaf 160


politiet


TT 160

 

trafikksikker-kommune-170
 

toi
 

vti

65 pluss

 


bunnfelt red

Nullvisjonen i Agder omfatter 14 kommuner i Vest-Agder med tilsammen ca. 95.000 innbyggere. 

  

farsund flekkefjord hægebostad kvinesdal lyngdal sirdal
Listerregionen

Torstein Salvesen
905 55 947
E-post
audnedal mandal lindesnes marnardal åseral
Lindesnesregionen

Bjørn Ivar Birkeland
918 62 597
E-post
søgne songdalen  vennesla 
Søgne, Songdalen, Vennesla

Tom Erik Dønnestad
906 67 689
E-post

 vaf 1

Personvern
Webløsning fra Nullvisjonen

Personvern og cookies

Denne erklæringen gjelder for Nullvisjonen Agder med tilhørende nettsider.

Hva er informasjonskapsler (“cookies”) og lokal lagring av data?
Når du besøker nettsidene våre lagres det ulike typer data lokalt på din enhet via nettleseren din. Dataene kan for eksempel inneholde brukerinnstillinger, informasjon om hvordan du har surfet på våre nettsider, hvilken nettleser du bruker, hvilke annonser du har blitt vist. Slike “lokalt lagrede data” kan brukes til å tilpasse innhold og funksjoner på tjenestene til deg, og dermed bidra til å gjøre ditt besøk bedre tilrettelagt og mer meningsfullt for deg. Informasjonskapsler inneholder ikke direkte identifiserbare data om deg (slik som navn, adresse, telefonnummer og liknende), men informasjon om nettleseren din og aktivitet som har funnet sted gjennom denne.

Hva bruker vi informasjonskapsler og lokalt lagret data til?
Vi bruker lokal lagring av data for å:

Levere og tilpasse tjenestene våre til enheten og nettleseren du bruker
Gi deg relevant og tilpasset innhold
Måle og analysere trafikken på nettsidene

Endringer
Vi kan komme til å gjøre endringer i denne Personvernerklæringen for eksempel som en konsekvens av at vi gjør endringer i oppbyggingen av eller funksjonalitet på nettsiden. Dersom vi gjør vesentlig endringer, vil vi informere om dette på nettsiden.