Normalt kommer resultatrapportene fra Statens Vegvesen i juni, men pga pandemien kom årets rapport nå i oktober. Vi får i disse rapportene oversikt over utviklingen innen mange felt.


 

Rapporten "Trafikksikkerhetsutviklingen 2020" er en oppfølging av Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2018 - 2021.

Hele rapporten på ca. 100 lett tilgjengelige sider kan lastes ned her.

pdfTrafikksikkerhetsutviklingen 20201.10 MB


 
UTDRAG

Vi tar her med noen utdrag fra rapporten som viser en del av utviklingen når det gjelder totalbildet for hvordan det går - og hvilke faktorer som er medvirkende for at folk mister livet i trafikken.

 

 

stat eu

Figuren viser med rød søyle at Norge igjen ligger godt an med færrest omkomne (17) pr. million innbyggere. EU-snittet er 42.

 


 

 

ANTALL DREPTE OG AMBISJONER FRAMOVER

ambisjon drepte

Denne figuren viser at det omkom 93 mennesker i Norge i 2020, men den viser også regjeringens ambisjon for utviklingen fra mot 2030 og 2050. Vi er absolutt på rett vei, men utviklingen framover vil ikke komme av seg selv.

 

 


 

 

ANTALL DREPTE OG HARDT SKADDE SAMLET

 

ambisjon totalt

Figuren viser totaltallene for drepte og hardt skadde med rødt og regjeringens ambisjoner framover mot 2030. Vi ser at 2020 IKKE VAR ET GODT ÅR mht å fortsette en god utvikling. Totalt 720 mennesker omkom eller ble hardt skadet i 2020. DETTE ER 47 FLERE enn i 2019 og som man ser 120 flere enn ambisjonen for å fortsette den nødvendige progresjonen mot 2030.

 


 

ANTALL DREPTE BARN

 

barn

Fra de ekle tallene man hadde på 1960-70-tallet har utviklingen vært positiv. Vi er nå nede i "nesten ingen" omkomne barn 0-14 år i Norge de siste årene, men som man ser var det 2 i fjor.

Sitat fra rapporten:

Dersom vi trekker linjene helt tilbake til 60-tallet er det ingen tvil om at utviklingen har vært mest positiv for barn. I 1969 omkom hele 103 barn i alderen 0-14 år i trafikken, mens det i 2019 for første gang ikke omkom noen barn i trafikken, noe som var en viktig milepæl i trafikksikkerhetsarbeidet. I 2020 ble det registrert to drepte barn.

 


 

HVOR SKJER ULYKKENE?

Rapporten har også med en oversikt over hvilke veikategorier ulykker skjer på. Vi ser at FYLKESVEIER ligger høyest.

Se rapporten for mer detaljer.

 

veikategori

 


 

FART - RUS - BELTEBRUK

For utfyllende omtale anbefaler vi å lese rapportens kapittel i sin helhet, men her er noen viktige fakta.

FART var sannsynlig medvirkende faktor i 35% av fjorårets dødsulykker.

fart

 

 

RUS var sannsynlig medvirkende faktor i 26% av fjorårets dødsulykker.

rus

 

 

MANGLENDE ELLER FEIL BELTEBRUK var sannsynlig medvirkende faktor i 47% av fjorårets dødsulykker.

belte

 


BELTEBRUK I BUSS

Tallene viser at vi har en del å gå på her. Beltebruken må absolutt opp!

 

belte buss


 

BRUK AV REFLEKS

Joda, det går framover med refleksbruken, men her er det et stort potensiale for forbedring! Tallene er rett og slett for dårlige.

 

refleksbruk


 

SYKKELHJELM

Bruken av sykkelhjelm er over tid stigende.

sykkelhjelm

 


Hele rapporten på ca. 100 lett tilgjengelige sider kan lastes ned her.
ANBEFALES!

pdfTrafikksikkerhetsutviklingen 20201.10 MB

 

 

 

film bilde 400 400

FILMSERIER

Nullvisjonen Agder har gjennom årene laget mange filmserier. Filmene retter seg mot ulike grupper og har ulike temaer. Det er filmer som passer for RUSS, for FORELDRE, for FERIEBILISTER osv. Vi har også fått laget flere tegnefilmer. Filmene brukes i undervisning og på våre tre Facebooksider. De har en snert av humor - men med et alvorlig budskap.
SE FILMER HER >>

podkast 400 400

PODKAST

Vinteren 2020 startet Nullvisjonen Agder opp sin egen podkast. Episodene er frittstående og er av litt ulik lengde, ca. 12-15 minutter. Man finner episodene på 5 ulike plattformer, blant annet Spotify. Alle er selvsagt gratis tilgjengelige, og de høres faktisk av titusener av lyttere. For full oversikt over episodene, og omtale av dem, klikker du deg videre.
ALLE VÅRE EPISODER >>

nullvisjonen black 400 400

NULLVISJONEN?

Nullvisjonen i Norge, som begrep og tenkemåte, hadde 20 års jublileum i februar 2021. Nullvisjonen Agder startet opp i 2003.
Nullvisjonen er grunnlaget for alt trafikksikkerhetsarbeid i Norge - en visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller hardt skadde i trafikken. Trafikantene og myndighetene har et delt ansvar for trafikksikkerheten.
LES MER HER >>




Anbefalte sider

trafikkvett agderfk 18pluss trafoen trygg trafikk svv politiet russ paa vei toi vti 

agder fk logo lang

Artikkelvisninger
3575814
Del denne siden:
Del på Facebook Del på Twitter

Innhold © Nullvisjonen Agder

Personvern og cookies

Denne erklæringen gjelder for Nullvisjonen Agder med tilhørende nettsider.

Hva er informasjonskapsler (“cookies”) og lokal lagring av data?
Når du besøker nettsidene våre lagres det ulike typer data lokalt på din enhet via nettleseren din. Dataene kan for eksempel inneholde brukerinnstillinger, informasjon om hvordan du har surfet på våre nettsider, hvilken nettleser du bruker, hvilke annonser du har blitt vist. Slike “lokalt lagrede data” kan brukes til å tilpasse innhold og funksjoner på tjenestene til deg, og dermed bidra til å gjøre ditt besøk bedre tilrettelagt og mer meningsfullt for deg. Informasjonskapsler inneholder ikke direkte identifiserbare data om deg (slik som navn, adresse, telefonnummer og liknende), men informasjon om nettleseren din og aktivitet som har funnet sted gjennom denne.

Hva bruker vi informasjonskapsler og lokalt lagret data til?
Vi bruker lokal lagring av data for å:

Levere og tilpasse tjenestene våre til enheten og nettleseren du bruker
Gi deg relevant og tilpasset innhold
Måle og analysere trafikken på nettsidene

Endringer
Vi kan komme til å gjøre endringer i denne Personvernerklæringen for eksempel som en konsekvens av at vi gjør endringer i oppbyggingen av eller funksjonalitet på nettsiden. Dersom vi gjør vesentlig endringer, vil vi informere om dette på nettsiden.