Blant annet gjelder dette fra 15. juni 2022:
> Aldersgrense 12 år
> Hjelmpåbud for alle under 15 år
> Promillegrense på 0,2

 el sykkel

 

Det har de siste årene vært store og stygge tall når det gjelder ulykker med elektriske sparkesykler - spesielt i store byer der mengden av utleiesykler er stor.

Det er det uakseptable høye antall alvorlige ulykker som har ført til at det nå innføres nye regler.

 

Fra 15. juni 2022 gjelder dette:

  • Aldersgrense 12 år
  • Hjelmpåbud for alle under 15 år
  • Promillegrense på 0,2
  • Syklene omklassifiseres til liten elektrisk motorvogn
  • Man kan miste førerkortet ved kjøring i ruspåvirket tilstand
  • Utleiere av sparkesykler må ha ansvarsforsikring fra 1. september 2022, private eiere fra 1. januar 2023

Det har også vært vurdert et forbud mot å kjøre på fortau slik flere andre land har, men dette er ikke noe regjeringen har gått inn for denne gangen. Det vil si at man kan fortsatt bruke fortauet, men man må ha svært lav fart og ta hensyn til fotgjengere.



HJELM:
Vi i Nullvisjonen Agder anbefaler at alle bruker hjelm - akkurat som alle bør gjøre på vanlige sykler.

 


 
Regjeringen informerer her >>

 


Trygg Trafikk har sammen med flere andre organisasjoner jobbet for strengere regler enn de som nå er innført.
Det var ønske om hjelmpåbud for alle, forbud mot kjøring på fortau og 16 års aldersgrense.

Se deres artikkel om de nye reglene her >>

 


 

PRESSE:

TU har en fin artikkel om de nye reglene her >>

Aftenposten har en artikkel her der det legges vekt på at man kan miste førerkortet ved ruskjøring >>

 

 

film bilde 400 400

FILMSERIER

Nullvisjonen Agder har gjennom årene laget mange filmserier. Filmene retter seg mot ulike grupper og har ulike temaer. Det er filmer som passer for RUSS, for FORELDRE, for FERIEBILISTER osv. Vi har også fått laget flere tegnefilmer. Filmene brukes i undervisning og på våre tre Facebooksider. De har en snert av humor - men med et alvorlig budskap.
SE FILMER HER >>

podkast 400 400

PODKAST

Vinteren 2020 startet Nullvisjonen Agder opp sin egen podkast. Episodene er frittstående og er av litt ulik lengde, ca. 12-15 minutter. Man finner episodene på 5 ulike plattformer, blant annet Spotify. Alle er selvsagt gratis tilgjengelige, og de høres faktisk av titusener av lyttere. For full oversikt over episodene, og omtale av dem, klikker du deg videre.
ALLE VÅRE EPISODER >>

nullvisjonen black 400 400

NULLVISJONEN?

Nullvisjonen i Norge, som begrep og tenkemåte, hadde 20 års jublileum i februar 2021. Nullvisjonen Agder startet opp i 2003.
Nullvisjonen er grunnlaget for alt trafikksikkerhetsarbeid i Norge - en visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller hardt skadde i trafikken. Trafikantene og myndighetene har et delt ansvar for trafikksikkerheten.
LES MER HER >>




Anbefalte sider

trafikkvett agderfk 18pluss trafoen trygg trafikk svv politiet russ paa vei toi vti 

agder fk logo lang

Artikkelvisninger
3725281
Del denne siden:
Del på Facebook Del på Twitter

Innhold © Nullvisjonen Agder

Personvern og cookies

Denne erklæringen gjelder for Nullvisjonen Agder med tilhørende nettsider.

Hva er informasjonskapsler (“cookies”) og lokal lagring av data?
Når du besøker nettsidene våre lagres det ulike typer data lokalt på din enhet via nettleseren din. Dataene kan for eksempel inneholde brukerinnstillinger, informasjon om hvordan du har surfet på våre nettsider, hvilken nettleser du bruker, hvilke annonser du har blitt vist. Slike “lokalt lagrede data” kan brukes til å tilpasse innhold og funksjoner på tjenestene til deg, og dermed bidra til å gjøre ditt besøk bedre tilrettelagt og mer meningsfullt for deg. Informasjonskapsler inneholder ikke direkte identifiserbare data om deg (slik som navn, adresse, telefonnummer og liknende), men informasjon om nettleseren din og aktivitet som har funnet sted gjennom denne.

Hva bruker vi informasjonskapsler og lokalt lagret data til?
Vi bruker lokal lagring av data for å:

Levere og tilpasse tjenestene våre til enheten og nettleseren du bruker
Gi deg relevant og tilpasset innhold
Måle og analysere trafikken på nettsidene

Endringer
Vi kan komme til å gjøre endringer i denne Personvernerklæringen for eksempel som en konsekvens av at vi gjør endringer i oppbyggingen av eller funksjonalitet på nettsiden. Dersom vi gjør vesentlig endringer, vil vi informere om dette på nettsiden.