Dersom man havner i en kollisjon med buss eller bil, er det avgjørende at bilbeltet brukes - og at det brukes riktig.

Heldigvis bruker nesten alle bilbeltet, men de få som slurver er svært utsatt. Rundt 40% av de omkomne i bilulykker brukte ikke beltet.

 

beltebruk film

 

HVORDAN BRUKES BELTET RIKTIG?

  • Beltet skal ligge godt nede på hoftakammen. Ligger beltet på magen, kan det være svært farlig. Ta av vinterjakker, eller åpne dem slik at beltet kommer inntil hofta.

  • Beltet skal også ligge tett inntil brystet. Ta av eller åpne tykke jakker.

  • Beltet skal ligge godt oppe på skuldra. Det kan ikke komme for nært halsen, men for langt ute på skuldra kan være farlig.

  • Pass på at ikke beltet er vridd.

  • Beltet MÅ IKKE ligge under armen.

  • BARN må sikres riktig i forhold til sin størrelse/alder.

 

Filmen viser med all tydelighet at RIKTIG beltebruk er avgjørende. 

 

 Trond Boye Hansen og Guro Ranes viser viktige tips her.

 

 

bilbelte-fallBRUK BILBELTET DITT ALLTID

Trygg Trafikk sier det slik:

Det er liten tvil om at bilbelter redder liv, og antallet bilister som faktisk bruker beltet har, etter gjentatte kampanjer fra myndighetene, steget de siste årene. Listen nedenfor illustrerer hvorfor beltet er så viktig:                           

  • Å kollidere i 50 km/t uten bilbelte tilsvarer et fritt fall på 10 meter.
  • Å kollidere i 70 km/t uten bilbelte tilsvarer et fritt fall på 19 meter.
  • Å kollidere i 90 km/t uten bilbelte tilsvarer et fritt fall på 32 meter.
  • Skadefrekvensen for personskader er opp til ti ganger høyere i tettstedene enn utenfor.

 

 

 

 

 

 

La oss regne ut din kollisjonsenergi her >>

 

 

bilbelte-30prosent

bilbelte-baksete  ungdomibil
Bilder utlånt fra Trygg Trafikk

DAGENS ANTALL TRAFIKKDREPTE KAN REDUSERES MED 50 OM ALLE BRUKER BILBELTE

Rundt 100 drepte i trafikken årlig bruker ikke bilbelte, ifølge Tore Vaaje, trafikkforsker i Gjensidige. Hadde de gjort det, ville 50 av disse livene vært spart. Med både kollisjonsputer og bilbelte ville 60 av 100 overlevd.

  • Halvparten av trafikkofrene som ble drept i bil brukte ikke bilbelte
  • 1300 liv ville sannsynligvis vært berget hvis alle hadde brukt bilbelte fra påbudet ble innført i 1975

"Dersom jeg ikke bruker bilbeltet går det jo bare utover meg selv..."
Javel, hva med din familie, dine venner, dine kolleger... - og dine medpassasjerer?
Dersom du sitter i baksetet vil du i en kollisjon kunne drepe dem som sitter foran deg.
En person på 75 kg vil i en kollisjon i 40 km/t fare framover med en vekt på 470 kg. Kollideres det i 80 km/t vil vekten være hele 1990 kg. (Dobles farten, så 4-dobles energien.)

Her har du en person på 70 kg - se hva han veier ved en bråstopp i 50 og 70.
Hvordan går det om du får denne vekten rett i ryggen?

energi-02



La oss regne ut din kollisjonsenergi her >>

 

 

En person på 100 kg uten bilbelte i baksetet kan være livsfarlig for deg som sjåfør ved en bråstopp - selv om du bruker bilbeltet selv.

Personen vil komme fykende framover.

Fart 40, vekt 100 = Energi 629 kg
Fart 60, vekt 100 = Energi 1417 kg
Fart 80, vekt 100 = Energi 2519 kg

Se vår film om dette her >>

BRUK BILBELTET! (Det tar 1 sekund å ta det på - den tiden har alle.)

Se filmer om dette temaet her og her.

bilbelte-plakat-01

  

 

rudskogen 400 400

UNGDOMSPROSJEKTET

Hver år kjører vi vårt ungdomsprosjekt i alle tre regioner for 10-20 ungdommer hver. Vi starter i februar og avslutter i juni, og i denne peridoen deltar ungdommene på 4 obligatoriske samlinger om trafikksikkerhet. Vi spanderer belønning på de som fullfører; En bilreparasjon - eller en tur til Rudskogen og banekjøring med Porsche Cayman. 
LES MER HER >>>

film bilde 400 400

FILMSERIER

Nullvisjonen Agder har gjennom årene laget mange filmserier. Filmene retter seg mot ulike grupper og har ulike temaer. Det er filmer som passer for RUSS, for FORELDRE, for FERIEBILISTER osv. Vi har også fått laget flere tegnefilmer. Filmene brukes i undervisning og på våre tre Facebooksider. De har en snert av humor - men med et alvorlig budskap.
SE FILMER HER >>

podkast 400 400

PODKAST

Vinteren 2020 startet Nullvisjonen Agder opp sin egen podkast. Episodene er frittstående og er av litt ulik lengde, ca. 12-15 minutter. Man finner episodene på 5 ulike plattformer, blant annet Spotify. Alle er selvsagt gratis tilgjengelige, og de høres faktisk av titusener av lyttere. For full oversikt over episodene, og omtale av dem, klikker du deg videre.
ALLE VÅRE EPISODER >>

nullvisjonen black 400 400

NULLVISJONEN?

Nullvisjonen i Norge, som begrep og tenkemåte, hadde 20 års jublileum i februar 2021. Nullvisjonen Agder startet opp i 2003.
Nullvisjonen er grunnlaget for alt trafikksikkerhetsarbeid i Norge - en visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller hardt skadde i trafikken. Trafikantene og myndighetene har et delt ansvar for trafikksikkerheten.
LES MER HER >>




Anbefalte sider

trafikkvett agderfk 18pluss trafoen trygg trafikk svv politiet russ paa vei toi vti 

agder fk logo lang

Artikkelvisninger
3398141
Del denne siden:
Del på Facebook Del på Twitter

Innhold © Nullvisjonen Agder

Personvern og cookies

Denne erklæringen gjelder for Nullvisjonen Agder med tilhørende nettsider.

Hva er informasjonskapsler (“cookies”) og lokal lagring av data?
Når du besøker nettsidene våre lagres det ulike typer data lokalt på din enhet via nettleseren din. Dataene kan for eksempel inneholde brukerinnstillinger, informasjon om hvordan du har surfet på våre nettsider, hvilken nettleser du bruker, hvilke annonser du har blitt vist. Slike “lokalt lagrede data” kan brukes til å tilpasse innhold og funksjoner på tjenestene til deg, og dermed bidra til å gjøre ditt besøk bedre tilrettelagt og mer meningsfullt for deg. Informasjonskapsler inneholder ikke direkte identifiserbare data om deg (slik som navn, adresse, telefonnummer og liknende), men informasjon om nettleseren din og aktivitet som har funnet sted gjennom denne.

Hva bruker vi informasjonskapsler og lokalt lagret data til?
Vi bruker lokal lagring av data for å:

Levere og tilpasse tjenestene våre til enheten og nettleseren du bruker
Gi deg relevant og tilpasset innhold
Måle og analysere trafikken på nettsidene

Endringer
Vi kan komme til å gjøre endringer i denne Personvernerklæringen for eksempel som en konsekvens av at vi gjør endringer i oppbyggingen av eller funksjonalitet på nettsiden. Dersom vi gjør vesentlig endringer, vil vi informere om dette på nettsiden.