PRODUKTEKSEMPLER:

60 vekt 550
Kollisjonsvekter
for fart 40, 60 og 80.
Kr. 590 + mva pr. stk.

beltesamler
Beltesamler

beltesamler 3
Beltesamler brukes slik.

Refleksvest-mini

Joggevest/barnevest

vest-2
Populær vest med
glidelås foran og på lommer. Krave med fleece.
Gå, sykle, løpe,
mopedkjøring, MC...


hammer 17 liten
Nødhammer med
beltekutter og fløyte.

Se flere her >>

 

 Følg Nullvisjonen:

F lister


F lindesnes


F sogne

Fra NAF har vi sakset denne tabellen ang. hvor mye tid man sparer på å øke farten.

 

Tidsbesparelse  pr. mil:
Hastighet Hastighetsøkning
  90 km/t 100 km/t 110 km/t
80 km/t 50 sek 1 min  30 sek 2 min  3 sek
90 km/t   40 sek 1 min  13 sek
100 km/t     33 sek

Øker du farten fra 90 km/t til 110 sparer du altså ett minutt og 13 sekunder per mil. 

Kjører du i 90 i stedet for 80, sparer du 50 sekunder per mil. Besparelsen på vei hjem fra jobb eller på vei til hytta blir derfor nokså minimal. 

Og spørsmålet er jo om man skal ha dårlig tid når man skal skal reise et sted for å slappe av og ha god tid.

Å trykke litt ekstra på gassen er helst et spørsmål om psykologi.

Man innbiller seg at reisen går fortere, spesielt om man glir forbi alle som holder fartsgrensen i høyre felt på motorveien.

ER DET VERD RISIKOEN Å HEVE FARTEN?

 


 

 

UP beslagla i 2013 over 5000 førerkort pga store fartsoverskridelser!

Vi vet at fart skaper ulykker.

Dersom alle overholder fartsgrensene kan vi redusere antall dødsulykker med 40%.


Sjekk bremselengder her >>>

 

FARTSØKNING

fartsgrense-60

Dersom du øker farten fra 60 til 70 på en vei med fartsgrense 60 vil dette doble risikoen for at noen mister livet i en ulykke.

 

fartsgrense-70
Dersom du øker farten fra 70 til 82 på en vei med fartsgrense 70 vil dette doble risikoen for at noen mister livet i en ulykke.

 

fartsgrense-80
Dersom du øker farten fra 80 til 94 på en vei med fartsgrense 60 vil dette doble risikoen for at noen mister livet i en ulykke.



Regn selv ut her >>

Beregn kollisjonsfart her >>

Filmer om temaet her >>

Regn ut hvor mye/lite du sparer ved fartsøkning her >>

 

BYER/TETTSTEDER
Forskjellen på liv og død dersom man kjører på en fotgjenger kan være forskjellen mellom en fart på 30 og 50.

dodsrisiko-1

Transportøkonomisk institutts trafikksikkerhetshåndbok oppsummerer mer enn 2000 nasjonale og internasjonale forskningsrapporter om trafikksikkerhet. Her kan du på en enkel måte få svar på hvilke trafikksikkerhetstiltak som virker og hvor kostnadseffektive de er.
tsh.toi.no

 

ER DU EN GOD ROLLEMODELL FOR DINE BARN?

 

 

 

TRANSPORTØKONOMISK INSTITUTT viser med denne tabellen hvordan fart påvirker antall drepte/skadde:

Virkningene av de mest aktuelle endringer av fartsgrensene i Norge er beregnet som vist i tabell 3.11.2. De prosentvise virkninger på antallet skadde eller drepte er størst ved reduksjon av lavere fartsgrenser.

Tabell 3.11.2: De forventede virkninger på antallet skadde og drepte av de endringer i fartsgrenser (km/t) som anses som mest aktuelle i Norge er beregnet til følgende.

Fartsgrense

Gjennomsnittsfart (km/t)

Prosentvis endring av antall drepte, hardt skadde eller lettere skadde

Før

Etter

Fart før

Fart etter

Drepte

Hardt

Lettere

90

100

87,3

89,3

+13

+8

+4

90

80

87,3

84,8

-14

-9

-5

80

90

77,6

79,6

+13

+8

+4

80

70

77,6

75,1

-14

-9

-5

80

60

77,6

70,1

-36

-26

-14

70

60

67,9

65,4

-14

-9

-5

60

50

59,4

55,9

-19

-13

-7

50

40

49,5

46,0

-19

-13

-7

50

30

49,5

40,5

-42

-30

-16

40

30

39,6

36,1

-19

-13

-7

 

 

En av de faktorer som i sterkest grad påvirker antall ulykker og ulykkenes alvorlighetsgrad er trafikkens gjennomsnittsfart.

Økt fart reduserer sikkerhetsmarginene under kjøring, ved at føreren tilbakelegger en større avstand før han eller hun rekker å reagere på en fare, og fordi feilmarginene blir mindre når føreren reagerer på en fare.

 

Se flere filmer om temaet her >>

Del denne siden
Del på Facebook Del på Twitter Del på LinkedIn Del på MySpace
Artikkelvisninger
2110842

ungdomsprosjekt2

 

lenke gata


lenke carl


lenke foreldre


lenke russ


lenke moped


web2


30bilder

carl


quiz knapp


youtube-lenke


blogg-ikon

Anbefalte sider:

trafikkvett logo

18-pluss

trafoen

russ-pa-vei

statens-vegvesen

vaf 160


politiet


TT 160

 

trafikksikker-kommune-170
 

toi
 

vti

65 pluss

 


bunnfelt red

Nullvisjonen i Agder omfatter 14 kommuner i Vest-Agder med tilsammen ca. 95.000 innbyggere. 

  

farsund flekkefjord hægebostad kvinesdal lyngdal sirdal
Listerregionen

Torstein Salvesen
905 55 947
E-post
audnedal mandal lindesnes marnardal åseral
Lindesnesregionen

Bjørn Ivar Birkeland
918 62 597
E-post
søgne songdalen  vennesla 
Søgne, Songdalen, Vennesla

Tom Erik Dønnestad
906 67 689
E-post

 vaf 1

Personvern
Webløsning fra Nullvisjonen

Personvern og cookies

Denne erklæringen gjelder for Nullvisjonen Agder med tilhørende nettsider.

Hva er informasjonskapsler (“cookies”) og lokal lagring av data?
Når du besøker nettsidene våre lagres det ulike typer data lokalt på din enhet via nettleseren din. Dataene kan for eksempel inneholde brukerinnstillinger, informasjon om hvordan du har surfet på våre nettsider, hvilken nettleser du bruker, hvilke annonser du har blitt vist. Slike “lokalt lagrede data” kan brukes til å tilpasse innhold og funksjoner på tjenestene til deg, og dermed bidra til å gjøre ditt besøk bedre tilrettelagt og mer meningsfullt for deg. Informasjonskapsler inneholder ikke direkte identifiserbare data om deg (slik som navn, adresse, telefonnummer og liknende), men informasjon om nettleseren din og aktivitet som har funnet sted gjennom denne.

Hva bruker vi informasjonskapsler og lokalt lagret data til?
Vi bruker lokal lagring av data for å:

Levere og tilpasse tjenestene våre til enheten og nettleseren du bruker
Gi deg relevant og tilpasset innhold
Måle og analysere trafikken på nettsidene

Endringer
Vi kan komme til å gjøre endringer i denne Personvernerklæringen for eksempel som en konsekvens av at vi gjør endringer i oppbyggingen av eller funksjonalitet på nettsiden. Dersom vi gjør vesentlig endringer, vil vi informere om dette på nettsiden.