Hør gjerne vår PODCAST-episode som handler om FART:

https://anchor.fm/nullvisjonen-agder/episodes/Fart-ecg44t

 


Fra NAF har vi sakset denne tabellen ang. hvor mye tid man sparer på å øke farten.

 

Tidsbesparelse  pr. mil:
Hastighet Hastighetsøkning
  90 km/t 100 km/t 110 km/t
80 km/t 50 sek 1 min  30 sek 2 min  3 sek
90 km/t   40 sek 1 min  13 sek
100 km/t     33 sek

Øker du farten fra 90 km/t til 110 sparer du altså ett minutt og 13 sekunder per mil. 

Kjører du i 90 i stedet for 80, sparer du 50 sekunder per mil. Besparelsen på vei hjem fra jobb eller på vei til hytta blir derfor nokså minimal. 

Og spørsmålet er jo om man skal ha dårlig tid når man skal skal reise et sted for å slappe av og ha god tid.

Å trykke litt ekstra på gassen er helst et spørsmål om psykologi.

Man innbiller seg at reisen går fortere, spesielt om man glir forbi alle som holder fartsgrensen i høyre felt på motorveien.

ER DET VERD RISIKOEN Å HEVE FARTEN?

 


 

 

La oss regne ut din kollisjonsenergi her >>

 

 

UP beslagla i 2013 over 5000 førerkort pga store fartsoverskridelser!

Vi vet at fart skaper ulykker.

Dersom alle overholder fartsgrensene kan vi redusere antall dødsulykker med 40%.


Sjekk bremselengder her >>>

 

FARTSØKNING

fartsgrense-60

Dersom du øker farten fra 60 til 70 på en vei med fartsgrense 60 vil dette doble risikoen for at noen mister livet i en ulykke.

 

fartsgrense-70
Dersom du øker farten fra 70 til 82 på en vei med fartsgrense 70 vil dette doble risikoen for at noen mister livet i en ulykke.

 

fartsgrense-80
Dersom du øker farten fra 80 til 94 på en vei med fartsgrense 60 vil dette doble risikoen for at noen mister livet i en ulykke.



Regn selv ut her >>

Beregn kollisjonsfart her >>

Filmer om temaet her >>

Regn ut hvor mye/lite du sparer ved fartsøkning her >>

 

BYER/TETTSTEDER
Forskjellen på liv og død dersom man kjører på en fotgjenger kan være forskjellen mellom en fart på 30 og 50.

dodsrisiko-1

Transportøkonomisk institutts trafikksikkerhetshåndbok oppsummerer mer enn 2000 nasjonale og internasjonale forskningsrapporter om trafikksikkerhet. Her kan du på en enkel måte få svar på hvilke trafikksikkerhetstiltak som virker og hvor kostnadseffektive de er.
tsh.toi.no

 

ER DU EN GOD ROLLEMODELL FOR DINE BARN?

 

 

 

TRANSPORTØKONOMISK INSTITUTT viser med denne tabellen hvordan fart påvirker antall drepte/skadde:

Virkningene av de mest aktuelle endringer av fartsgrensene i Norge er beregnet som vist i tabell 3.11.2. De prosentvise virkninger på antallet skadde eller drepte er størst ved reduksjon av lavere fartsgrenser.

Tabell 3.11.2: De forventede virkninger på antallet skadde og drepte av de endringer i fartsgrenser (km/t) som anses som mest aktuelle i Norge er beregnet til følgende.

Fartsgrense

Gjennomsnittsfart (km/t)

Prosentvis endring av antall drepte, hardt skadde eller lettere skadde

Før

Etter

Fart før

Fart etter

Drepte

Hardt

Lettere

90

100

87,3

89,3

+13

+8

+4

90

80

87,3

84,8

-14

-9

-5

80

90

77,6

79,6

+13

+8

+4

80

70

77,6

75,1

-14

-9

-5

80

60

77,6

70,1

-36

-26

-14

70

60

67,9

65,4

-14

-9

-5

60

50

59,4

55,9

-19

-13

-7

50

40

49,5

46,0

-19

-13

-7

50

30

49,5

40,5

-42

-30

-16

40

30

39,6

36,1

-19

-13

-7

 

 

En av de faktorer som i sterkest grad påvirker antall ulykker og ulykkenes alvorlighetsgrad er trafikkens gjennomsnittsfart.

Økt fart reduserer sikkerhetsmarginene under kjøring, ved at føreren tilbakelegger en større avstand før han eller hun rekker å reagere på en fare, og fordi feilmarginene blir mindre når føreren reagerer på en fare.

 

Se flere filmer om temaet her >>

rudskogen 400 400

UNGDOMSPROSJEKTET

Hver år kjører vi vårt ungdomsprosjekt i alle tre regioner for 10-20 ungdommer hver. Vi starter i februar og avslutter i juni, og i denne peridoen deltar ungdommene på 4 obligatoriske samlinger om trafikksikkerhet. Vi spanderer belønning på de som fullfører; En bilreparasjon - eller en tur til Rudskogen og banekjøring med Porsche Cayman. 
LES MER HER >>>

film bilde 400 400

FILMSERIER

Nullvisjonen Agder har gjennom årene laget mange filmserier. Filmene retter seg mot ulike grupper og har ulike temaer. Det er filmer som passer for RUSS, for FORELDRE, for FERIEBILISTER osv. Vi har også fått laget flere tegnefilmer. Filmene brukes i undervisning og på våre tre Facebooksider. De har en snert av humor - men med et alvorlig budskap.
SE FILMER HER >>

podkast 400 400

PODKAST

Vinteren 2020 startet Nullvisjonen Agder opp sin egen podkast. Episodene er frittstående og er av litt ulik lengde, ca. 12-15 minutter. Man finner episodene på 5 ulike plattformer, blant annet Spotify. Alle er selvsagt gratis tilgjengelige, og de høres faktisk av titusener av lyttere. For full oversikt over episodene, og omtale av dem, klikker du deg videre.
ALLE VÅRE EPISODER >>

nullvisjonen black 400 400

NULLVISJONEN?

Nullvisjonen i Norge, som begrep og tenkemåte, hadde 20 års jublileum i februar 2021. Nullvisjonen Agder startet opp i 2003.
Nullvisjonen er grunnlaget for alt trafikksikkerhetsarbeid i Norge - en visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller hardt skadde i trafikken. Trafikantene og myndighetene har et delt ansvar for trafikksikkerheten.
LES MER HER >>




Anbefalte sider

trafikkvett agderfk 18pluss trafoen trygg trafikk svv politiet russ paa vei toi vti 

agder fk logo lang

Artikkelvisninger
3558276
Del denne siden:
Del på Facebook Del på Twitter

Innhold © Nullvisjonen Agder

Personvern og cookies

Denne erklæringen gjelder for Nullvisjonen Agder med tilhørende nettsider.

Hva er informasjonskapsler (“cookies”) og lokal lagring av data?
Når du besøker nettsidene våre lagres det ulike typer data lokalt på din enhet via nettleseren din. Dataene kan for eksempel inneholde brukerinnstillinger, informasjon om hvordan du har surfet på våre nettsider, hvilken nettleser du bruker, hvilke annonser du har blitt vist. Slike “lokalt lagrede data” kan brukes til å tilpasse innhold og funksjoner på tjenestene til deg, og dermed bidra til å gjøre ditt besøk bedre tilrettelagt og mer meningsfullt for deg. Informasjonskapsler inneholder ikke direkte identifiserbare data om deg (slik som navn, adresse, telefonnummer og liknende), men informasjon om nettleseren din og aktivitet som har funnet sted gjennom denne.

Hva bruker vi informasjonskapsler og lokalt lagret data til?
Vi bruker lokal lagring av data for å:

Levere og tilpasse tjenestene våre til enheten og nettleseren du bruker
Gi deg relevant og tilpasset innhold
Måle og analysere trafikken på nettsidene

Endringer
Vi kan komme til å gjøre endringer i denne Personvernerklæringen for eksempel som en konsekvens av at vi gjør endringer i oppbyggingen av eller funksjonalitet på nettsiden. Dersom vi gjør vesentlig endringer, vil vi informere om dette på nettsiden.