Rett som det er får vi spørsmål om hvordan man kjører i rundkjøringer. Hvordan skal man plassere seg? Hvordan skal man blinke?

 


 

Ofte er det de eldste sjåførene som spør - ikke så rart, for disse hadde aldri noen opplæring om rundkjøringer på trafikkskolen. Men spørsmålene kommer fra mange ferske sjåfører også.

Vi skal prøve oss på noen forklaringer.

 

DET FINNES IKKE SÆRSKILTE REGLER FOR KJØRING I RUNDKJØRING

Regler for vikeplikt og feltskifte gjelder når man er i rundkjøringen.
Man har også vikeplikt når man skal inn i en rundkjøring.

Rundkjøring vikepliktVikeplikt når man skal inn i en rundkjøring.
(Foto: Wiki Commons)

 

STATENS VEGVESEN har en fin informasjonsside her:
https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer/

Man kan også laste ned en brosjyre fra Statens Vegvesen her:
Brosjyre om rundkjøringer.pdf

 

HVORDAN PLASSERER MAN SEG - OG HVORDAN BLINKER MAN?

Kort forklart:
Skal man til høyre, blinker man til høyre.
Skal man til venstre, blinker man til venstre.
Skal man rett fram, blinker man til høyre når man skal ut.
OBS plassering. Se illustrasjonene.

Fart inn mot rundkjøringen, plassering i kjørebanen og bruk av blinklys er viktig for at øvrige trafikanter skal kunne oppfatte hva du har tenkt å gjøre, og hvor du har tenkt deg.

Plassering i kjørebanen og bruk av blinklys er også nødvendig ved kjøring i rundkjøringer med flere kjørefelt.

rundkjoring ett kjorefelt ll0jrh
Tegningen viser både plassering av bruk av blinklys på en god måte.
(Illustrasjon Statens Vegvesen.)

Burde grønn bil blinket til venstre før innkjøringen? Oftest JA.
Statens Vegvesen forklarer på denne måten:
Skal du ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være nyttig for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen. Inne i rundkjøringen endrer du til å blinke til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du kjører ut. Behold blinklyset på til du er ute av rundkjøringen.

 

rundkjoring liten gi tegn zszl1s
Tegningen viser både plassering av bruk av blinklys på en god måte.
(Illustrasjon Statens Vegvesen.)

 

rundkjoring to kjorefelt fbzlsc
Tegningen viser både plassering av bruk av blinklys på en god måte.
(Illustrasjon Statens Vegvesen.)

Burde gul bil blinket til venstre før innkjøringen?
(Se forklaring på øverste bilde eller siste kulepunkt rett under her.)



STATENS VEGVESEN FORKLARER BRUK AV BLINKLYS

Som generell huskeregel skal du gi tegn i god tid før du svinger eller endrer av kjøretøyets plassering i kjørefelt, men ikke slik at det kan oppstå misforståelser.

  • Skal du til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen og beholder blinklyset på til du har kjørt ut av den.

  • Skal du rett fram i en rundkjøring, blinker du til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du kjører ut. Behold blinklyset på til du er ute av rundkjøringen.

  • Skal du ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være nyttig for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen. Inne i rundkjøringen endrer du til å blinke til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du kjører ut. Behold blinklyset på til du er ute av rundkjøringen.

 

FILM FRA STATENS VEGVESEN - Slik skal du kjøre i rundkjøring


 


 

FØLG PILENE

Et godt råd er også å følge pilene i rundkjøringer. Det kan være litt ulike kjøremønstre ulike steder mht hvor man skal plassere seg for å fortsette rette fram. Dette avhenger ofte av hvor mange felt det er videre på veien rett fram.

oppmerking
Bilde lånt fra iTromsø.
Et eksempel på at innerste felt brukes for å kjøre rett frem.

 


 

ULYKKER I RUNDKJØRINGER?

Det er færre alvorlige ulykker i rundkjøringer enn i vanlige kryss. Rundkjøringer bidrar i tilegg til langt bedre trafikkflyt enn vanlige kryss. Det siste fordrer at man avpasser farten inn mot rundkjøringen, plasserer seg riktig og gir tegn med blinklyset.


MEN:

Les her hvor problematisk det kan være å fordele skyld dersom to biler krasjer i en rundkjøring. NAF, Vegdirektoratet og jurister er uenige.

https://www.dagbladet.no/tema/naf-bil-a-har-skylden-vegdirektoratet-feil-bil-b-har-skylden/61140705

Situasjonen det handler om er denne. Hvem har skylden? Les og lær.

61140718

 


 

LENKER FOR MER INFO:

Teoribok.no - Slik blinker man:

https://www.teoribok.no/blog/nr-hvor-og-hvordan-skal-jeg-bruke-blinklys

 

STATENS VEGVESEN har en fin informasjonsside her:
https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer/

 

NAF - slik kjører du i rundkjøringer.

https://nye.naf.no/trafikksikkerhet/trygg-i-trafikken/slik-kjorer-du-i-rundkjoringer

 

Gjensidige ang. blinking:
https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/gi-et-lite-vink-blink

 


 

 

 

 

rudskogen 400 400

UNGDOMSPROSJEKTET

Hver år kjører vi vårt ungdomsprosjekt i alle tre regioner for 10-20 ungdommer hver. Vi starter i februar og avslutter i juni, og i denne peridoen deltar ungdommene på 4 obligatoriske samlinger om trafikksikkerhet. Vi spanderer belønning på de som fullfører; En bilreparasjon - eller en tur til Rudskogen og banekjøring med Porsche Cayman. 
LES MER HER >>>

film bilde 400 400

FILMSERIER

Nullvisjonen Agder har gjennom årene laget mange filmserier. Filmene retter seg mot ulike grupper og har ulike temaer. Det er filmer som passer for RUSS, for FORELDRE, for FERIEBILISTER osv. Vi har også fått laget flere tegnefilmer. Filmene brukes i undervisning og på våre tre Facebooksider. De har en snert av humor - men med et alvorlig budskap.
SE FILMER HER >>

podkast 400 400

PODKAST

Vinteren 2020 startet Nullvisjonen Agder opp sin egen podkast. Episodene er frittstående og er av litt ulik lengde, ca. 12-15 minutter. Man finner episodene på 5 ulike plattformer, blant annet Spotify. Alle er selvsagt gratis tilgjengelige, og de høres faktisk av titusener av lyttere. For full oversikt over episodene, og omtale av dem, klikker du deg videre.
ALLE VÅRE EPISODER >>

nullvisjonen black 400 400

NULLVISJONEN?

Nullvisjonen i Norge, som begrep og tenkemåte, hadde 20 års jublileum i februar 2021. Nullvisjonen Agder startet opp i 2003.
Nullvisjonen er grunnlaget for alt trafikksikkerhetsarbeid i Norge - en visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller hardt skadde i trafikken. Trafikantene og myndighetene har et delt ansvar for trafikksikkerheten.
LES MER HER >>




Anbefalte sider

trafikkvett agderfk 18pluss trafoen trygg trafikk svv politiet russ paa vei toi vti 

agder fk logo lang

Artikkelvisninger
3575901
Del denne siden:
Del på Facebook Del på Twitter

Innhold © Nullvisjonen Agder

Personvern og cookies

Denne erklæringen gjelder for Nullvisjonen Agder med tilhørende nettsider.

Hva er informasjonskapsler (“cookies”) og lokal lagring av data?
Når du besøker nettsidene våre lagres det ulike typer data lokalt på din enhet via nettleseren din. Dataene kan for eksempel inneholde brukerinnstillinger, informasjon om hvordan du har surfet på våre nettsider, hvilken nettleser du bruker, hvilke annonser du har blitt vist. Slike “lokalt lagrede data” kan brukes til å tilpasse innhold og funksjoner på tjenestene til deg, og dermed bidra til å gjøre ditt besøk bedre tilrettelagt og mer meningsfullt for deg. Informasjonskapsler inneholder ikke direkte identifiserbare data om deg (slik som navn, adresse, telefonnummer og liknende), men informasjon om nettleseren din og aktivitet som har funnet sted gjennom denne.

Hva bruker vi informasjonskapsler og lokalt lagret data til?
Vi bruker lokal lagring av data for å:

Levere og tilpasse tjenestene våre til enheten og nettleseren du bruker
Gi deg relevant og tilpasset innhold
Måle og analysere trafikken på nettsidene

Endringer
Vi kan komme til å gjøre endringer i denne Personvernerklæringen for eksempel som en konsekvens av at vi gjør endringer i oppbyggingen av eller funksjonalitet på nettsiden. Dersom vi gjør vesentlig endringer, vil vi informere om dette på nettsiden.