Rulleskiløpere er definert som gående trafikanter, men det er også allment akseptert at de går langs høyre veikant som om de var syklister. Farlige situasjoner kan lett oppstå.

rulleski
Bilde: Flickr Creative Commons Free pictures

Trygg Trafikk har i samarbeid med Norges skiforbund laget noen greie regler:

Mer om dette her >>

 

Rulleskivettregler

Stadig flere velger rulleski når det skal trenes, og det kan være krevende i forhold til andre trafikanter. Det er svært viktig å beherske skiene teknisk før man leger ut i trafikken. I tillegg har Norges Skiforbund og Trygg Trafikk i samarbeid utviklet regler for rulleskivett:

 

1. Løperen skal være godt trent i å beherske rulleski, særlig bremsing og vending.

2. All opplæring og undervisning av nybegynnere skal foregå på avskjermede områder uten motorisert trafikk.

3. Rulleskiløpere er definert som gående i trafikken. Trening for yngre bør foregå på sykkelsti eller andre bilfrie, godt asfalterte steder.

4. Det er lov til å benytte veibanen til trening der forholdene tilsier det. Det er allment akseptert at i veibanen går rulleskiløpere på høyre side.

5. Dersom man må trene på vei med motorisert trafikk, bør dette være på oversiktlige områder.

6. Vær tydelig og gjør deg forstått i trafikken. Ta hensyn til andre trafikanter, ikke glem at du er den myke.

7. Treningen bør helst foregå i godt dagslys eller på godt belyste områder uten motorisert trafikk om kvelden.

8. Refleks er obligatorisk dersom lysforholdene tilsier, men det anbefales på all trening langs veien. Bruk vest og reflekstape på enden av rulleski og staver samt foran og bak på hjelm.

9. Godkjent sykkelhjelm bør brukes til enhver tid. Glem heller ikke briller. Rulleskipigger har ikke trinse og veien til øynene er kort.

10. Norge får stadig flere lukkede rulleskianlegg. Disse bør benyttes til trening der dette er praktisk mulig.

Utarbeidet av Norges Skiforbund og Trygg Trafikk

 

I mai 2015 kom disse oppdaterte RULLESKIVETTREGLENE:

rulleskivett 15

 

 

 

nullvisjonen black 400 400

NULLVISJONEN?

Nullvisjonen i Norge, som begrep og tenkemåte, hadde 20 års jublileum i februar 2021. Nullvisjonen Agder startet opp i 2003.
Nullvisjonen er grunnlaget for alt trafikksikkerhetsarbeid i Norge - en visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller hardt skadde i trafikken. Trafikantene og myndighetene har et delt ansvar for trafikksikkerheten.
LES MER HER >>

film bilde 400 400

FILMSERIER

Nullvisjonen Agder har gjennom årene laget mange filmserier. Filmene retter seg mot ulike grupper og har ulike temaer. Det er filmer som passer for RUSS, for FORELDRE, for FERIEBILISTER osv. Vi har også fått laget flere tegnefilmer. Filmene brukes i undervisning og på våre tre Facebooksider. De har en snert av humor - men med et alvorlig budskap.
SE FILMER HER >>

rudskogen 400 400

UNGDOMSPROSJEKTET

Hver år kjører vi vårt ungdomsprosjekt i alle tre regioner for 10-20 ungdommer hver. Vi starter i februar og avslutter i juni, og i denne peridoen deltar ungdommene på 4 obligatoriske samlinger om trafikksikkerhet. Vi spanderer belønning på de som fullfører; En bilreparasjon - eller en tur til Rudskogen og banekjøring med Porsche Cayman. 
LES MER HER >>>

podkast 400 400

PODKAST

Vinteren 2020 startet Nullvisjonen Agder opp sin egen podkast. Episodene er frittstående og er av litt ulik lengde, ca. 12-15 minutter. Man finner episodene på 5 ulike plattformer, blant annet Spotify. Alle er selvsagt gratis tilgjengelige, og de høres faktisk av titusener av lyttere. For full oversikt over episodene, og omtale av dem, klikker du deg videre.
ALLE VÅRE EPISODER >>




Anbefalte sider

trafikkvett agderfk 18pluss trafoen trygg trafikk svv
politiet russ paa vei toi vti trafikkatferd 3

 

agder fk logo lang

  • Artikkelvisninger 4068381
Del denne siden:
Del på Facebook Del på Twitter

Innhold © Nullvisjonen Agder