atv-1Kjører du ATV? Ønsker du å kjøpe deg ATV?
Lurer du på om du skal kjøpe ATV til dine barn?
Hva slags førerkort trengs?
Hva med registrering?

Politiet melder dette:

Det er mange steder, blant annet på internett, hvor det er mulig å få kjøpt ATV, og det reklameres mye for ATV for barn. Mange av disse ATV’ene er det imidlertid ikke lovlig for barn å bruke.

Hovedregelen er enkel: barn kan bruke ATV’er som max går 6 km/t.

Dersom ATV’en går raskere enn 6 km/t, må den registreres. Dersom egenvekten på ATV’en er under 150 kg, kan den registreres som moped og sjåføren må dermed være over 16 år og ha mopedlappen. Dersom ATV’en ikke fyller vilkårene for å registreres som moped, må den registreres som 4 hjuls motorsykkel og da må man ha førerkortklasse B for å kjøre ATV’en. Det innebærer at sjåfør må være over 18 år og inneha førerkort for personbil. Det finnes ATV’er som brukes som arbeidsmaskiner som i gitte tilfeller kan registreres som traktor, noe som innebærer at man må være over 16 år og inneha førerrett for traktor.

Skilttyper
Hvite skilter med sort skrift: Det er lovlig å kjøre ATV-en på vei.
Sort skilt med gul skrift: ATV-en kan kun krysse veien, og er ellers kun registrert som arbeidsredskap for bruk utenfor vei.

Er ATV’en registrert, kan ikke barn under henholdsvis 16 og 18 år bruke ATV’en. Det finnes dog et lite unntak. Barn kan kun bruke ATV’er som går mer enn 6 km/t dersom de deltar på organisert trenings- og konkurransekjøring i regi av medlemmer i klubb tilknyttet Norges Bilsportforbund eller Norges Motorsportforbund. Da er det strenge krav i forhold til sikkerhetstiltak, håndhevelse av motorsportens regler og at aktivitetsledelsen er kompetent.

Strafferammen for å la sine barn kjøre ATV, enten det er på hytta, på gårdsplassen, på offentlig vei eller på åkeren, er bøter eller fengsel i inntil 1 år. Normalt gis det bøter ved første gangs overtredelse og disse ligger i sjiktet 4000 til 10.000, avhengig av overtredelsen. Dersom barn skader seg eller andre under ulovlig kjøring med ATV, kan konsekvensene bli større også for de som har gitt tillatelse til kjøringen.

Mer her om førerkort, skilter, aldersgrenser etc. >>

atv-2

Det har vært mange alvorlige ulykker med ATV - noe alle helst vil at vi skal unngå.
De fleste ulykker med ATV skjer i ulent terreng. Trygg Trafikk har mer om dette her >>


Nullvisjonen Agder har sin egen ATV-film som anbefales varmt. Her er det både tips, råd, advarsler og fakta.

 

Lenker

Statens Vegvesen
ATV er et kjøretøy:
http://www.vegvesen.no/Hovedside/ATV+er+et+kjøretøy.292989.cms
Spørsmål og svar om førerkort:
http://www.vegvesen.no/Forerkort/Tjenester/Sporsmal+og+svar

Politiet
Om skilter, innmark, utmark etc:
https://www.politi.no/romerike/rad_fra_politiet/trafikksikkerhet/bilbelte_og_hjelm/Tema_394.xhtml
Om barn og ATV:
https://www.politi.no/nord_trondelag/rad_fra_politiet/trafikksikkerhet/trafikkatferd/Tema_751.xhtml

Trygg Trafikk
Om ulykker med ATV:

http://www.tryggtrafikk.no/Ulykker+med+ATV.b7C_wJzSZD.ips

ATV-importørenes forening
Om sikkerhet og forebygging av ulykker:
http://www.4hjuling.no/sikkerhet/

rudskogen 400 400

UNGDOMSPROSJEKTET

Hver år kjører vi vårt ungdomsprosjekt i alle tre regioner for 10-20 ungdommer hver. Vi starter i februar og avslutter i juni, og i denne peridoen deltar ungdommene på 4 obligatoriske samlinger om trafikksikkerhet. Vi spanderer belønning på de som fullfører; En bilreparasjon - eller en tur til Rudskogen og banekjøring med Porsche Cayman. 
LES MER HER >>>

film bilde 400 400

FILMSERIER

Nullvisjonen Agder har gjennom årene laget mange filmserier. Filmene retter seg mot ulike grupper og har ulike temaer. Det er filmer som passer for RUSS, for FORELDRE, for FERIEBILISTER osv. Vi har også fått laget flere tegnefilmer. Filmene brukes i undervisning og på våre tre Facebooksider. De har en snert av humor - men med et alvorlig budskap.
SE FILMER HER >>

podkast 400 400

PODKAST

Vinteren 2020 startet Nullvisjonen Agder opp sin egen podkast. Episodene er frittstående og er av litt ulik lengde, ca. 12-15 minutter. Man finner episodene på 5 ulike plattformer, blant annet Spotify. Alle er selvsagt gratis tilgjengelige, og de høres faktisk av titusener av lyttere. For full oversikt over episodene, og omtale av dem, klikker du deg videre.
ALLE VÅRE EPISODER >>

nullvisjonen black 400 400

NULLVISJONEN?

Nullvisjonen i Norge, som begrep og tenkemåte, hadde 20 års jublileum i februar 2021. Nullvisjonen Agder startet opp i 2003.
Nullvisjonen er grunnlaget for alt trafikksikkerhetsarbeid i Norge - en visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller hardt skadde i trafikken. Trafikantene og myndighetene har et delt ansvar for trafikksikkerheten.
LES MER HER >>




Anbefalte sider

trafikkvett agderfk 18pluss trafoen trygg trafikk svv politiet russ paa vei toi vti 

agder fk logo lang

Artikkelvisninger
3494040
Del denne siden:
Del på Facebook Del på Twitter

Innhold © Nullvisjonen Agder

Personvern og cookies

Denne erklæringen gjelder for Nullvisjonen Agder med tilhørende nettsider.

Hva er informasjonskapsler (“cookies”) og lokal lagring av data?
Når du besøker nettsidene våre lagres det ulike typer data lokalt på din enhet via nettleseren din. Dataene kan for eksempel inneholde brukerinnstillinger, informasjon om hvordan du har surfet på våre nettsider, hvilken nettleser du bruker, hvilke annonser du har blitt vist. Slike “lokalt lagrede data” kan brukes til å tilpasse innhold og funksjoner på tjenestene til deg, og dermed bidra til å gjøre ditt besøk bedre tilrettelagt og mer meningsfullt for deg. Informasjonskapsler inneholder ikke direkte identifiserbare data om deg (slik som navn, adresse, telefonnummer og liknende), men informasjon om nettleseren din og aktivitet som har funnet sted gjennom denne.

Hva bruker vi informasjonskapsler og lokalt lagret data til?
Vi bruker lokal lagring av data for å:

Levere og tilpasse tjenestene våre til enheten og nettleseren du bruker
Gi deg relevant og tilpasset innhold
Måle og analysere trafikken på nettsidene

Endringer
Vi kan komme til å gjøre endringer i denne Personvernerklæringen for eksempel som en konsekvens av at vi gjør endringer i oppbyggingen av eller funksjonalitet på nettsiden. Dersom vi gjør vesentlig endringer, vil vi informere om dette på nettsiden.