MC-førere og passasjerer er svært utsatt i trafikken, og det har de siste årene medført mange dødsfall.
Racing-sykler er overrepresentert i dødsulykkene på mc, og årsaken er nesten alltid svært høy fart.
Det er nesten utelukkende GUTTER/MENN som blir drept på MC.
HVA KAN DU SOM MC-FØRER GJØRE?
Omkomne de siste årene:
År 2008 | 32 |
År 2009 | 27 |
År 2010 | 26 |
År 2011 | 13 |
År 2012 | 17 |
År 2013 | 21 |
År 2014 | 20 |
År 2015 | 20 |
År 2016 | 22 |
År 2017 | 20 |
Tall fra SSB.
Grafisk fremstilling av de samme tallene.
Man må ta med i beregningen at antall MC-er har økt de siste årene.
218 mennesker drept på MC de siste 10 år.
TØI - Transportøkonomisk institutt:
Unge på lett motorsykkel topper risikostatistikken
|
Ungdom i aldersgruppen 16-17 år som kjører lett motorsykkel topper risikostatistikken. Disse har 13 ganger høyere risiko for å bli skadet eller drept i trafikken sammenliknet med gjennomsnittet av mc-førere, og hele 75 ganger høyere risiko pr kilometer enn en gjennomsnittlig bilist.
Les mer om dette her >>
Transportøkonomisk institutt har denne oversikten over ulykker med lett og tung MC.
Les mer om ulykker her >>
En MC-fører bestemmer selv sin kjørestil og fart - og dermed mye av sin egen risiko. Men, MC-er også lette å overse i trafikken - noe både MC-førere og bilister må være spesielt OBS på!
HJELM
Motorsyklister er langt mer utsatt enn bilister når ulykken først er ute. Mye kan gjøres ved å kjøre sikkert, men når det går galt, er det sikkerhetsutstyret som avgjør hvordan konsekvensene blir.
Det er påbudt å bruke hjelm for alle som kjører eller er passasjer på motorsykkel i Norge. Hjelmen skal tilfredstille internasjonale ECE-krav. (Du finner da et E-merke innsydd i hjelmen.) Hjelmer som er laget til andre formål, som slalåmhjelmer o.l., er ikke godkjente som motorsykkelhjelm.
AKTIVT BLIKK
«Det gjelder å ha et aktivt blikk for å kunne følge ekstra godt med på trafikken når man kjører motorsykkel – spesielt trafikk som kommer inn fra sidene», sierMC-entusiast Arne Danielsen fra Lyngdal.
Arne har kjørt MC i mer enn 25 år og forteller at man som MC-fører hver vårsesong må venne seg til kjøringen på nytt – man er ikke «helt varm i trøya» sånn med det samme.
«Når man er borte fra kjøringen 6-7 måneder gjennom vinterhalvåret, er det viktig med en tilvenningsfase om våren», mener Arne.
Man leser ofte om MC-ulykker om våren. Kanskje har ikke MC-føreren kjøringen helt «i kroppen» ennå – og kanskje er bilistene ikke oppmerksomme nok etter en lang vinter uten motorsykler på veien.
Ulykker har han unngått ved å kjøre defensivt. Han demper farten og er iberedskap når trafikken tetter seg til, han unngår mest mulig bilisters blindsoner og prøver å få øyekontakt med bilistene. Arne opplever samspillet med bilistene som veldig positivt: «Enkelte legger seg til og med litt ut til siden og slipper meg fram når det er lang kø».
SYNLIGHET
«Noe av det viktigste er å sørge for å bli sett», sier Arne. Han kjører med fulle lys og har alltid refleksvest på seg. Valget av rød motorsykkel er heller ikke helt tilfeldig. «Jeg liker fargen, men den sees også godt i trafikken».
KLÆR mm.
Hjelm, hansker og riktige klær er en selvfølge for en MC-fører, men Arne forteller også hvordan headsettet han har i hjelmen er en viktig del av utstyret. Dersom man har passasjer med seg er det viktig å kommunisere med denne – noe som ikke er lett med vindstøy rundt ørene. Ved hjelp av mikrofoner kan dette skje uten at man trenger å snu på hodet – viktig mtp trafikksikkerheten.
GLATT VEI
Arne forteller at det på fuktig vei er spesielt viktig å kjøre rolig og defensivt fordi asfalten kan bli glatt – og ekstra glatt kan det bli på gangfeltstriper og annen veimerking.
PASSASJERER - SAMSPILL
Arne forteller til slutt at det er stor forskjell på passasjerer. Noen er flinke til å følge motorsykkelens og førerens bevegelser, mens andre kan være litt stivere og litt redde. Det er viktig å avpasse kjøringen etter passasjeren.