MC-førere og passasjerer er svært utsatte i trafikken.
En motorsykkel er et kjøretøy som skiller seg fra bilen på veldig mange måter, både i forhold til manøvrering, kapasiteter og krav til oppdatert førerkompetanse og ferdigheter. En MC fører (og passasjer) har høy risiko for alvorlige skader dersom man involveres i et uhell – og motorsykkelkjøring blir aldri helt risikofritt uansett hvor dyktige motorsyklistene er.
Bare 5% av kjøretøyene er MC, men de er involvert i 20% av dødsulykkene iht Statens Vegvesen.
Foto: N247. Dødsulykke Søgne.
Omkomne de siste årene:
År 2008 | 32 |
År 2009 | 27 |
År 2010 | 26 |
År 2011 | 13 |
År 2012 | 17 |
År 2013 | 21 |
År 2014 | 20 |
År 2015 | 20 |
År 2016 | 22 |
År 2017 | 20 |
År 2018 | 14 |
År 2019 | 16 |
År 2020 | 19 |
År 2021 | 15 |
År 2022 | 21 |
Tall fra SSB.
Hvilke ulykker inntreffer mest hyppig?
Den mest vanlige typen MC ulykker er utforkjøring (46%) og da oftest til høyre i venstre kurve, og til venstre i høyre kurve, nest etter dette er det utforkjøring på rett strekke. Møte- og kryssulykker står for ¼ hver – og over halvparten var kollisjoner med andre kjøretøy viser tall fra Statens Vegvesen.
I en temaundersøkelse utført av Statenes Vegvesen i perioden 2010-2014 viser det seg at en tredjedel av MC førere involvert i ulykker utviste ekstrem adferd med kjøring uten gyldig førerkort eller godt over fartsgrensen, noen få kjørte og ruspåvirket. Rundt 80% av disse var årsak til ulykken, og 15% var delvis årsak til ulykken. Nesten en tredjedel viste og klanderverdig adferd, oftest for høy hastighet etter forholdene – og av disse utløste 2/3 ulykken.
Selv om antallet MC på veien har økt radikalt, går altså tallet på skadde og drepte ned.
- Likevel er det ingen tvil om at MC-førere er svært utsatt i ulykker.
Foto: Varden. Velt i Telemark.
"Rustløsing"
Vi skal huske på at de aller fleste MC førere kun kjører sykkelen sin i en del av året. Når man skal ut på veien igjen på våren må gamle kunnskaper og ferdigheter friskes opp – enten på passende områder som åpne plasser eller på baner. «Rustløsningskurs» eller tilsvarende fungerer godt, og Nullvisjonen Agder har sammen med Holy Riders MC Sørlandet og NAF MC Sørlandet siden 2020 tilbudt åpne dager med kjøretrening/mykgjøring på Vamoen motorsport bane i Finsland i Kristiansand hvor erfarne MC førere og trafikklærere gir veiledning.
Førerkompetansen er derfor helt sentral for denne trafikantgruppen.
En god føreropplæring, holdningskampanjer, riktig bruk av hjelm og verneutstyr og rapportering av veifeller er viktig.
Forebygge gjennom kompetanse
God opplæring, jevnlig egentrening og kjøretøy i god stand er alle viktige momenter for å unngå uhell – og hvis uhellet likevel inntreffer spiller både infrastruktur i og rundt veien en betydelig rolle for å unngå alvorlige skader, men også bruk av godt kjøre/beskyttelsesutstyr er avgjørende.
Trafikkskolene er naturligvis sentrale i føreropplæringen, og spesielt for MC gjelder det at flere ulike interesseforeninger og organisasjoner er aktive bidragsytere på sikkerhets siden når man har fått førerkortet. Det samme gjelder også bransjeforeninger og forhandlere av MC og utstyr. Det er altså en rekke aktører som både hver for seg og samlet arbeider for økt sikkerhet og en reduksjon av alvorlige MC ulykker.
Norsk Motor Cykkel Union (NMCU) har i en årrekke arbeidet målrettet og godt sammen med veimyndighetene med fokus på «MC-sikre veier», de har utviklet «Full kontroll» programmet som etter hvert er utvidet med en filmserie og NMCU er aktive på flere arenaer blant annet for å bidra til økt MC sikkerhet.
Vi anbefaler alle å se disse filmene – og øve: https://nmcu.org/full-kontroll/
NAF MC har utviklet kjørekurset «Sikker på MC» som er et konsept med kjøring på vei hvor målet er økt kjøreglede og en mer bevisst og tryggere adferd.
Det er også flere andre aktører som på ulike måter tilbyr kjøretrening og vedlikehold av kunnskapene man øvet inn på trafikkskolene. Få - om noen - trafikantgrupper har større egeninteresse av gode førerkapasiteter og kjøretøy som er teknisk i orden. Konsekvenser av egne eller andres feil fører raskt til alvorlige skader, og den beste måten å nyte MC turen på er selvsagt å unngå uhell gjennom godt vedlikehold av både fører og MC.
Konsekvens av ulykker
En MC ulykke får dessverre ofte alvorlige konsekvenser. Vi har siden årtusenskiftet mer enn doblet antall registrerte motorsykler i Norge. Likevel er tallet på drepte motorsyklister mer enn halvert. Med 90.000 registrerte MC i 2000 og nær 200.000 i 2020 er det en formidabel økning.
Tallet på drepte i MC ulykker har i samme periode gått ned fra 40 drepte i 2000 til 16 i 2019, en positiv utvikling, men:
En drept eller en hardt skadd er en for mye!
Nettopp derfor er det avgjørende at MC førere har gode ferdigheter, kjører innenfor egen kompetansegrense, at motorsykkelen er i god stand – og selvsagt må man følge bestemmelsene i trafikken.
Beskyttelse for MC fører og passasjerer
Beskyttelsesutstyr har enorm betydning for utfallet av et uhell.
Hjelmen er obligatorisk og må passe brukeren og formålet. Men også kjøreklær, fottøy og hansker er avgjørende for utfallet. Her ser vi en stor ulikhet i forhold til bruk av kjøreutstyr ut over hjelm, spesielt for unge på lett-MC vs tung MC. Også ungdommens risikoforståelse og manglende kjøreerfaring gir en økt risiko – og forholdsvis har dessverre lett MC mer enn dobbelt så mange dødsulykker pr kjørt kilometer som tung MC.
Henvend deg til dyktige forhandlere, søk erfaring hos andre motorsyklister, og sørg for at du skaffer deg det kjøreutstyret som passer for deg og ditt behov.
Det er en god investering – som du forhåpentligvis aldri får testet viktigheten av.
God tur på 2 hjul!
På tur: Tom Erik Dønnestad - Nullvisjonen Agder
LENKER:
Link til NMCU analyse: http://i3sl04859kc7oglv.prev.site/wp-content/uploads/2017/11/NMCUs-trafikksikkerhetsstrategi-2013-2023.pdf
Statens Vegvesen om MC ulykker: https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/hva-skyldes-de-mange-dodsulykkene-pa-mc
TØI - Transportøkonomisk institutt:
Unge på lett motorsykkel topper risikostatistikken
|
Ungdom i aldersgruppen 16-17 år som kjører lett motorsykkel topper risikostatistikken. Disse har 13 ganger høyere risiko for å bli skadet eller drept i trafikken sammenliknet med gjennomsnittet av mc-førere, og hele 75 ganger høyere risiko pr kilometer enn en gjennomsnittlig bilist.
Les mer om dette her >>