De siste årene har flere bussjåfører omkommet i ulykker der hastigheten har vært 30-40 km/t – rett og slett fordi bussene ikke er konstruert slik at de ivaretar sjåførens sikkerhet.
Nå kommer det endringer - men er det nok?
Skjermdump NRK Dagsrevyen
I tillegg til å være en trafikk- og miljømessig god løsning er det å reise med buss også en sikker måte for å komme deg fra A til B for deg som busspassasjer. Svært få busspassasjerer skades i Norge.
Men for bussjåføren er det derimot veldig annerledes!
Dette har Nullvisjonen Agder sammen med representanter fra bransjen påpekt i lengre tid – i håp om å påvirke til økt sikkerhet for buss sjåførene.
De siste årene har flere bussjåfører omkommet i ulykker der hastigheten har vært 30-40 km/t – rett og slett fordi bussene ikke er konstruert slik at de ivaretar sjåførens sikkerhet.
Dette gjelder spesielt lav-entre busser som kjører i byer og tettsteder. Disse er «klasse 1 busser» med konstruktiv hastighet opp til 70km/t – men også i klasse 2 leveres liknende typer busser, som da kan kjøre raskere og benyttes mellom byer og tettsteder. Busstjenester er anbudsbasert de fleste steder og det har vært liten tradisjon for å tenke sikkerhet når anbud om busstjenester legges ut.
Kostnader?
Sikkerhet koster litt - men slett ikke mye!
For en buss med en prislapp som har 7 siffer, vil bedret sjåførsikkerhet iht bransjen koste om lag 30.000 kr – for en innretning som gir sjåføren en tryggere hverdag, der sjåføren har mulighet for å overleve en kollisjon i 30-40 km/t. Enkelte bussfabrikanter har denne sikkerheten innebygget som standard utstyr, hos andre må det bestilles som tilleggsutstyr før bussen bygges.
Ville du kjøpt en bil uten kollisjonstest – en bil der sikkerheten ikke er kartlagt og der du vet at flere har omkommet i hastigheter som er tillatt i det tettest bebygde bo områdene? Nei selvsagt ikke!
Hvorfor har da bussbransjen vært preget av at sjåførens sikkerhet ikke ivaretas?
Hvorfor har ikke bussjåføren samme rett til at kravene i arbeidsmiljølovens oppfylles?
Formålet med bestemmelsene i arbeidsmiljøloven er blant annet «å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, som gir full trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger, og med en velferdsmessig standard som til enhver tid er i samsvar med den teknologiske og sosiale utvikling i samfunnet».
Statens Havarikommisjon tilrår
Statens Havarikommisjon har kartlagt en rekke av de alvorlige bussulykkene – og rapportene peker på at de gjeldende kravene for kollisjonssikkerhet i busser ikke kan anses tilstrekkelig for å ivareta førerens sikkerhet. Havarikommisjonen tilrår derfor at fylkeskommunene som bestiller busstjenester inkluderer forsterket kollisjonsvern utover gjeldende regelverk som et krav i anbudskontraktene.
Regelverk
Det finnes gode regelverk for å ivareta sikkerhet i personbiler og lastebiler, men for buss har det frem til nå kun vært tilleggsutstyr for de fleste fabrikkenes del. Et tilleggsutstyr som gjør bussen marginalt dyrere – og med det mindre aktuell i anbudsmarked som i stor grad vinnes på pris.
Nå kommer en begynnelse på en bedring gjennom skjerpede regler, men selv med denne forbedringen er det lang vei å gå frem til at bussjåføren har en arbeidsplass som ivaretar sikkerheten godt nok. En stålbjelke i fronten avhjelper ikke sammenpressingen av tunge kjøretøy tilstrekkelig – ei heller avhjelper den at bussens sidepanel skjærer seg inn i motgående buss som en giljotin.
Uten at vi i Nullvisjonen Agder har kompetanse hverken på konstruksjon av busser eller beregning av styrkestrukturer, ser vi at sjåførplassen trenger en solid oppgradering – og at dagens regelverk rett og slett ikke er gode nok.
Krav i anbudsprosessen
Dette må derfor påvirkes gjennom kjøpers marked – anbudskonkurransen – hvor det må stilles spesifikke og langt strengere krav til sikkerhet, ikke kun miljø.
I Agder har man vært et foregangsfylke ved å kreve sikkerhetsbelter på alle passasjerplasser i flere år, man var tidlig ute med miljøtanker gjennom el- og hybridbusser – nå er tiden inne for å sikre sjåføren som er på jobb et forsvarlig arbeidsmiljø.
Dagsrevyen 23. februar 2023
I en reportasje i NRK Dagsrevyen 20. februar 2023 belyses saken godt – og vi slutter oss til alle dem som nå håper bussjåførene går en tryggere hverdag i møte, når bare de nye og sikre bussene fases inn – noe som dessverre vil ta flere år…
https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/202302/NNFA19022023/avspiller
HAVARIKOMMISJONEN