statistikk 2017Antall trafikkdrepte i 2017 viser stor nedgang fra året før. De foreløpige tallene forteller om 106 omkomne på norske veier i fjor. Men fordelingen på alder og kjønn er ikke jevn - og den er ikke tilfeldig.

 

MENN OVER 45 ÅR

Over halvparten av de omkomne i norsk trafikk i 2017 er menn over 45 år. Denne generasjonen viser dessverre liten nedgang de siste 15-20 årene, så tallet for 2017 føyer seg inn i dette.

For alle andre aldersgrupper er nedgangen over tid meget stor.

Ulykkene generasjonen 45+ havner i er utforkjøring- og møteulykker knyttet til for stor fart.

 

45pluss 2017

Søylene over viser 32 omkomne i aldersgruppen 45-64.
Aldersgruppen 65+ har 33 omkomne i fjor.
Tilsammen meget høye tall - og de fleste er menn.

Totalt i fjor har vi 76 omkomne menn og 30 omkomne kvinner.

 

EN GOD TREND, MEN...

2017 understreker at vi er i god nedadgående trend, men hva betyr statistikk for dem som mister noen?

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen sier det slik til Vegvesen.no 1. januar:

– Selv om tendensen er at det er
stadig tryggere på veiene, er dette
langt mer enn tall og statistikk.
Bak hver eneste ulykke er det en
tragedie som rammer familie,
venner, kolleger og lokalsamfunn.

Gustavsen legger til:

Vegdirektøren er opptatt av å få
flere til å holde fartsgrensen og
kjøre etter forholdene.

– Om vi lykkes med å få farten ned 
vil mange av disse dødsulykken 
vært forhindret. Det betyr liv, 
mange liv. 
Her må hver og en av oss som 
ferdes på veiene ta sin del av 
ansvaret, sier Gustavsen.

 

Hele artikkelen hos SVV her >> 

 

statistikk 2017

Antallet trafikkdrepte i 2017 er det laveste tallet siden 2. verdenskrig.

 

AUST- og VEST-AGDER

Agderfylkene kan for 2017 vise til en postiv utvikling på linje med landet som helhet.

aa 2017

Aust-Agder 2017: 1 omkommet

 

va 2017

Vest-Agder 2017: 3 omkomne

 

 

DREPTE / HARDT SKADDE

Vi ser av tallene under at antall drepte de siste 10 årene er gått betydelig ned. Vi snakker om mer enn en halvering - faktisk nesten 60%.

Antall hardt skadde går jevn nedover, men ikke så raskt som man skulle ønske.

  Drepte Hardt skadde
År 2008 255 867
År 2009 212 751
År 2010 208 714
År 2011 168 679
År 2012 145 699
År 2013 187 703
År 2014 147 674
År 2015 117 693
År 2016 135 656
År 2017 106 667

Tallene for 2017 er nå justert pr. 29.mai 2018 da de endelige tallene forelå.

 


 

TRYGG TRAFIKK sier dette i en artikkel om trafikkåret 2017:

– At trafikkåret 2017 viser en kraftig nedgang i det totale antallet omkomne er positivt, men vi er langt fra i mål. Selv om bilene stadig blir sikrere og veiene bedre, møter vi nye utfordringer. Vi får flere trafikanter med høy ulykkesrisiko. Det vil bli flere myke trafikanter, flere eldre på veiene både som sjåfører og fotgjengere og flere trafikanter fra andre trafikkulturer, sier Jan Johansen, direktør i Trygg Trafikk.

For høy fart etter forholdene, kjøring i ruspåvirket tilstand, manglende bruk av bilbelte og uoppmerksomhet er de vanligste medvirkende årsakene til de alvorligste trafikkulykkene.


Hele artikkelen er her >>


 

GLEDELIG UTVIKLING FOR UNGDOM

Det er mye som tyder på at unge sjåfører kjører finere, mindre i ruspåvirket tilstand og at de bruker bilbeltet. Ungdom preger heldigvis statistikkene i mindre og mindre grad. Trolig har en solid trafikkopplæring og holdningsarbeid de siste 10 årene medvirket til dette.

For 10 år siden hadde Norge 60-70 trafikkdrepte ungdommer årlig.
I 2017 er tallet kommet ned i 13, omtrent en halvering fra året før.

2008:  67 personer  (53 gutter)

2009:  63 personer  (53 gutter)

2010:  49 personer  (36 gutter)

2011:  33 personer  (22 gutter)

2012:  30 personer  (26 gutter)

2013:  34 personer  (27 gutter)

2014:  22 personer  (13 gutter)

2015:  33 personer  (23 gutter)

 2016:  24 personer  (22 gutter

2017:  13 personer  (12 gutter)

rudskogen 400 400

UNGDOMSPROSJEKTET

Hver år kjører vi vårt ungdomsprosjekt i alle tre regioner for 10-20 ungdommer hver. Vi starter i februar og avslutter i juni, og i denne peridoen deltar ungdommene på 4 obligatoriske samlinger om trafikksikkerhet. Vi spanderer belønning på de som fullfører; En bilreparasjon - eller en tur til Rudskogen og banekjøring med Porsche Cayman. 
LES MER HER >>>

film bilde 400 400

FILMSERIER

Nullvisjonen Agder har gjennom årene laget mange filmserier. Filmene retter seg mot ulike grupper og har ulike temaer. Det er filmer som passer for RUSS, for FORELDRE, for FERIEBILISTER osv. Vi har også fått laget flere tegnefilmer. Filmene brukes i undervisning og på våre tre Facebooksider. De har en snert av humor - men med et alvorlig budskap.
SE FILMER HER >>

podkast 400 400

PODKAST

Vinteren 2020 startet Nullvisjonen Agder opp sin egen podkast. Episodene er frittstående og er av litt ulik lengde, ca. 12-15 minutter. Man finner episodene på 5 ulike plattformer, blant annet Spotify. Alle er selvsagt gratis tilgjengelige, og de høres faktisk av titusener av lyttere. For full oversikt over episodene, og omtale av dem, klikker du deg videre.
ALLE VÅRE EPISODER >>

nullvisjonen black 400 400

NULLVISJONEN?

Nullvisjonen i Norge, som begrep og tenkemåte, hadde 20 års jublileum i februar 2021. Nullvisjonen Agder startet opp i 2003.
Nullvisjonen er grunnlaget for alt trafikksikkerhetsarbeid i Norge - en visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller hardt skadde i trafikken. Trafikantene og myndighetene har et delt ansvar for trafikksikkerheten.
LES MER HER >>




Anbefalte sider

trafikkvett agderfk 18pluss trafoen trygg trafikk svv politiet russ paa vei toi vti 

agder fk logo lang

Del denne siden:
Del på Facebook Del på Twitter

Innhold © Nullvisjonen Agder

Personvern og cookies

Denne erklæringen gjelder for Nullvisjonen Agder med tilhørende nettsider.

Hva er informasjonskapsler (“cookies”) og lokal lagring av data?
Når du besøker nettsidene våre lagres det ulike typer data lokalt på din enhet via nettleseren din. Dataene kan for eksempel inneholde brukerinnstillinger, informasjon om hvordan du har surfet på våre nettsider, hvilken nettleser du bruker, hvilke annonser du har blitt vist. Slike “lokalt lagrede data” kan brukes til å tilpasse innhold og funksjoner på tjenestene til deg, og dermed bidra til å gjøre ditt besøk bedre tilrettelagt og mer meningsfullt for deg. Informasjonskapsler inneholder ikke direkte identifiserbare data om deg (slik som navn, adresse, telefonnummer og liknende), men informasjon om nettleseren din og aktivitet som har funnet sted gjennom denne.

Hva bruker vi informasjonskapsler og lokalt lagret data til?
Vi bruker lokal lagring av data for å:

Levere og tilpasse tjenestene våre til enheten og nettleseren du bruker
Gi deg relevant og tilpasset innhold
Måle og analysere trafikken på nettsidene

Endringer
Vi kan komme til å gjøre endringer i denne Personvernerklæringen for eksempel som en konsekvens av at vi gjør endringer i oppbyggingen av eller funksjonalitet på nettsiden. Dersom vi gjør vesentlig endringer, vil vi informere om dette på nettsiden.