arne-1«Det gjelder å ha et aktivt blikk for å kunne følge ekstra godt med på trafikken når man kjører motorsykkel – spesielt trafikk som kommer inn fra sidene», sier MC-entusiast Arne Danielsen fra Lyngdal.

Arne har kjørt MC i mer enn 25 år og forteller at man som MC-fører hver vårsesong må venne seg til kjøringen på nytt – man er ikke «helt varm i trøya» sånn med det samme.

 

 

Ulykker har han unngått ved å kjøre defensivt. Han demper farten og er i beredskap når trafikken tetter seg til, han unngår mest mulig bilisters blindsoner og prøver å få øyekontakt med bilistene. Arne opplever samspillet med bilistene som veldig positivt: «Enkelte legger seg til og med litt ut til siden og slipper meg fram når det er lang kø».

«Når man er borte fra kjøringen 6-7 måneder gjennom vinterhalvåret, er det viktig med en tilvenningsfase om våren», mener Arne.

Man leser ofte om MC-ulykker om våren. Kanskje har ikke MC-føreren kjøringen helt «i kroppen» ennå – og kanskje er bilistene ikke oppmerksomme nok etter en lang vinter uten motorsykler på veien.

arne-2

«Noe av det viktigste er å sørge for å bli sett», sier Arne. Han kjører med fulle lys og har alltid refleksvest på seg. Valget av rød motorsykkel er heller ikke helt tilfeldig. «Jeg liker fargen, men den sees også godt i trafikken».

Hjelm, hansker og riktige klær er en selvfølge for en MC-fører, men Arne forteller også hvordan headsettet han har i hjelmen er en viktig del av utstyret. Dersom man har passasjer med seg er det viktig å kommunisere med denne – noe som ikke er lett med vindstøy rundt ørene. Ved hjelp av mikrofoner kan dette skje uten at man trenger å snu på hodet – viktig mtp trafikksikkerheten.

Arne forteller at det på fuktig vei er spesielt viktig å kjøre rolig og defensivt fordi asfalten kan bli glatt – og ekstra glatt kan det bli på gangfeltstriper og annen veimerking.

Arne forteller til slutt at det er stor forskjell på passasjerer. Noen er flinke til å følge motorsykkelens og førerens bevegelser, mens andre kan være litt stivere og litt redde. Det er viktig å avpasse kjøringen etter passasjeren.

 

rudskogen 400 400

UNGDOMSPROSJEKTET

Hver år kjører vi vårt ungdomsprosjekt i alle tre regioner for 10-20 ungdommer hver. Vi starter i februar og avslutter i juni, og i denne peridoen deltar ungdommene på 4 obligatoriske samlinger om trafikksikkerhet. Vi spanderer belønning på de som fullfører; En bilreparasjon - eller en tur til Rudskogen og banekjøring med Porsche Cayman. 
LES MER HER >>>

film bilde 400 400

FILMSERIER

Nullvisjonen Agder har gjennom årene laget mange filmserier. Filmene retter seg mot ulike grupper og har ulike temaer. Det er filmer som passer for RUSS, for FORELDRE, for FERIEBILISTER osv. Vi har også fått laget flere tegnefilmer. Filmene brukes i undervisning og på våre tre Facebooksider. De har en snert av humor - men med et alvorlig budskap.
SE FILMER HER >>

podkast 400 400

PODKAST

Vinteren 2020 startet Nullvisjonen Agder opp sin egen podkast. Episodene er frittstående og er av litt ulik lengde, ca. 12-15 minutter. Man finner episodene på 5 ulike plattformer, blant annet Spotify. Alle er selvsagt gratis tilgjengelige, og de høres faktisk av titusener av lyttere. For full oversikt over episodene, og omtale av dem, klikker du deg videre.
ALLE VÅRE EPISODER >>

nullvisjonen black 400 400

NULLVISJONEN?

Nullvisjonen i Norge, som begrep og tenkemåte, hadde 20 års jublileum i februar 2021. Nullvisjonen Agder startet opp i 2003.
Nullvisjonen er grunnlaget for alt trafikksikkerhetsarbeid i Norge - en visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller hardt skadde i trafikken. Trafikantene og myndighetene har et delt ansvar for trafikksikkerheten.
LES MER HER >>




Anbefalte sider

trafikkvett agderfk 18pluss trafoen trygg trafikk svv politiet russ paa vei toi vti 

agder fk logo lang

Del denne siden:
Del på Facebook Del på Twitter

Innhold © Nullvisjonen Agder

Personvern og cookies

Denne erklæringen gjelder for Nullvisjonen Agder med tilhørende nettsider.

Hva er informasjonskapsler (“cookies”) og lokal lagring av data?
Når du besøker nettsidene våre lagres det ulike typer data lokalt på din enhet via nettleseren din. Dataene kan for eksempel inneholde brukerinnstillinger, informasjon om hvordan du har surfet på våre nettsider, hvilken nettleser du bruker, hvilke annonser du har blitt vist. Slike “lokalt lagrede data” kan brukes til å tilpasse innhold og funksjoner på tjenestene til deg, og dermed bidra til å gjøre ditt besøk bedre tilrettelagt og mer meningsfullt for deg. Informasjonskapsler inneholder ikke direkte identifiserbare data om deg (slik som navn, adresse, telefonnummer og liknende), men informasjon om nettleseren din og aktivitet som har funnet sted gjennom denne.

Hva bruker vi informasjonskapsler og lokalt lagret data til?
Vi bruker lokal lagring av data for å:

Levere og tilpasse tjenestene våre til enheten og nettleseren du bruker
Gi deg relevant og tilpasset innhold
Måle og analysere trafikken på nettsidene

Endringer
Vi kan komme til å gjøre endringer i denne Personvernerklæringen for eksempel som en konsekvens av at vi gjør endringer i oppbyggingen av eller funksjonalitet på nettsiden. Dersom vi gjør vesentlig endringer, vil vi informere om dette på nettsiden.