syklistenes-landsforbund-skiltforslagVåren + flere syklister = sant
Her er ønskeskiltet til Syklistenes landsforbund - en idè videreutviklet fra Danmark.
Avisene fylles om våren opp av artikler og reportasjer. Det er leserbrev fra syklister og bilister. Noen er sinte - både syklister og bilister, andre oppfordrer til godt samspill. Les gode råd.

 

 

syklistenes-landsforbund-skiltforslag

En bilist som skal kjøre forbi en syklist må passere i god avstand slik at fare ikke oppstår. Anbefalt avstand er minimum 1,5 meter. Dette har ført til Syklistenes landsforbunds skiltforlag over her.

Litt om sykling:

  • Sykkelen er et kjøretøy i trafikken og man skal sykle på høyre side av veien.
  • Det er tillatt å sykle på fortau, men man skal ta hensyn til de gående der. Syklingen skal foregå på de gåendes premisser ved at man passerer dem i svært lav fart.
  • Sykler man på gang- og sykkelvei har man vikeplikt for kryssende biltrafikk.
  • Det er tillatt å sykle over gangfelt, men da har man vikeplikt for kryssende biltrafikk. Det anbefales å gå av sykkelen og trille denne over. Da er man gående og bilistene har vikeplikt.
  • Det er forbudt å sykle på rødt lys.
  • Syklister må også holde fartsgrensene.
  • Syklister som trimmer og holder høy fart bør bruke veibanen og ikke gang- og sykkelveier.
  • Bli sett. Bruk refleksvest eller klær i sterke farger.
  • Og hjelm er jo en selvfølge selv om det ikke er påbudt.
  • Det er ikke forbudt å sykle flere i bredden, men dersom dette skaper farlige situasjoner skal man ikke gjøre det. Man skal ikke hindre andre trafikanter.

Det er det siste punktet her som ofte skaper konflikter mellom syklister og bilister. Flere syklister i bredden gjør det vanskeligere for biler å komme forbi og farlige situasjoner kan oppstå. Politiet oppfordrer til kun EN rekke på våre smale veier.

 

Litt om bilkjøring:

  • Hold god avstand til syklister ved passering - de kan kante. Skiltforslaget over her sier alt om dette.
  • Vær generelt aktsom og ta hensyn - alle har rett til å ferdes trygt i trafikken.

Godt sampill i trafikken er nødvendig.

 

 

 

nullvisjonen black 400 400

NULLVISJONEN?

Nullvisjonen i Norge, som begrep og tenkemåte, hadde 20 års jublileum i februar 2021. Nullvisjonen Agder startet opp i 2003.
Nullvisjonen er grunnlaget for alt trafikksikkerhetsarbeid i Norge - en visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller hardt skadde i trafikken. Trafikantene og myndighetene har et delt ansvar for trafikksikkerheten.
LES MER HER >>

film bilde 400 400

FILMSERIER

Nullvisjonen Agder har gjennom årene laget mange filmserier. Filmene retter seg mot ulike grupper og har ulike temaer. Det er filmer som passer for RUSS, for FORELDRE, for FERIEBILISTER osv. Vi har også fått laget flere tegnefilmer. Filmene brukes i undervisning og på våre tre Facebooksider. De har en snert av humor - men med et alvorlig budskap.
SE FILMER HER >>

rudskogen 400 400

UNGDOMSPROSJEKTET

Hver år kjører vi vårt ungdomsprosjekt i alle tre regioner for 10-20 ungdommer hver. Vi starter i februar og avslutter i juni, og i denne peridoen deltar ungdommene på 4 obligatoriske samlinger om trafikksikkerhet. Vi spanderer belønning på de som fullfører; En bilreparasjon - eller en tur til Rudskogen og banekjøring med Porsche Cayman. 
LES MER HER >>>

podkast 400 400

PODKAST

Vinteren 2020 startet Nullvisjonen Agder opp sin egen podkast. Episodene er frittstående og er av litt ulik lengde, ca. 12-15 minutter. Man finner episodene på 5 ulike plattformer, blant annet Spotify. Alle er selvsagt gratis tilgjengelige, og de høres faktisk av titusener av lyttere. For full oversikt over episodene, og omtale av dem, klikker du deg videre.
ALLE VÅRE EPISODER >>




Anbefalte sider

trafikkvett agderfk 18pluss trafoen trygg trafikk svv
politiet russ paa vei toi vti trafikkatferd 3

 

agder fk logo lang

  • Artikkelvisninger 4068311
Del denne siden:
Del på Facebook Del på Twitter

Innhold © Nullvisjonen Agder