Nullvisjonen deltar årlig på flere trafikkdager i regionen. Slike arrangement holdes i Åseral, på Byremo og på Øyslebø.

 

Byremo ungdomsskole

byremo-u

 

Vi startet dagen i Byremohallen med nyttig informasjon rettet til ungdom, som tross alt er på vei inn i en aldersgruppe med 40 ganger så stor risiko for ulykker i trafikken enn gjennomsnittsbilisten. Mye av presentasjonen omhandlet nettopp trafikksikkerhet, både med filmsnutter og andre virkemidler. I tillegg informerte Jorunn Irlin Frigstad om rusundersøkelsen som er gjort i kommunen, og rusmidler generelt. Hun er blant annet folkehelsekoordinator i kommunen, og har mye kompetanse innen temaet røyk og rus. Før lunsj var det tid for demonstrasjon av airbag, noe som viste seg å være en aha opplevelse. Ikke alle vet hvor store krefter det er i en airbag som skyter ut i 300 km/t. I lunsjen ble det servert pizza og saft til elevenes store begeistring.

Etter lunsj var det klart for gruppeinndeling, og disse gruppene skulle da rullere mellom fem stasjoner; Promilleløype hvor de skulle gå med promillebriller og utføre noen enkle oppgaver. Dette ble ikke så enkelt med brillene på. Hensikten var å vise hvordan mestringsnivået faller i påvirket tilstand, og dermed faren for å kjøre eller sitte på med påvirket person i trafikken. Samtalestasjon med lensmann. Denne stasjonen er uten andre voksne tilstede, og målet er å få frem ytringer og synspunkter som Tor Damkås kunne svare på. I tillegg har Damkås mye nyttig å informere om når det gjelder forebyggende arbeid. Førstehjelp med fokus på hjerte - lungeredning. Her fikk elevene undervisning i hvordan man utfører HLR på en livløs person, og hvorfor man gjør det. Hægebostad ambulanse stilte opp med både bil og personell for å ta seg av denne stasjonen. Bråstopp i 70 med kollisjonstestet bil. Nullvisjonen stilte med en kollisjonstestet bil på henger, hvor man har filmet denne bilen under kollisjonstesten - både inni og utenfra. Fokuset var på hvor viktig bilbeltet er, og ble synliggjort med to dukker hvor den ene ikke hadde belte på seg. Bremselengde og fartsøkning skulle vise elevene hvor mye det utgjør i bremselengde om man bare øker farten fra 30 til 40 km/t. Pappesken som vi stilte opp der man stoppet i 30 km/t ble i løpet av dagen flat etter flere påkjørsler. Stasjonen fungerte også som en samtalestasjon.

Underveis hadde elevene fått utdelt en quiz med spørsmål fra innholdet gjennom hele dagen. Helt mot slutten av dagen ble det loddtrekning blant dem med alt riktig på tre gavekort i Kvadraturen.

Det er en dag med mye innhold, men elevene skal ha ros for å holde oppe både humør og motivasjonen hele dagen. Det var en flott dag, og vi håper at dette kan føres videre som en årlig happening på skolen.

Byremo Videregående

byremo-vgs

Som tidligere år ble det også i år gjennomført en flott trafikksikkerhetsdag på Byremo vgs. Mange aktører stilte opp denne dagen for å gjøre dagen innholdsrik og spennende for elevene.

Vi startet i auditoriet, hvor elevene ble samlet. Her ble selvsagt alle ønsket blidt velkommen av Anita Christensen, dagens program ble presentert, og ordføreren i Åseral, Oddmund Ljosland, holdt en fin åpningstale. I tillegg fikk dagens aktører si noen ord; brannvesen, politi, Statens Vegvesen og Nullvisjonen som holdt et foredrag. Stasjonene var svært like som tidligere år, noe som erfaringsmessig har fungert svært bra. Nullvisjonen og Statens Vegvesen stilte med bråstopp og veltepetter; her fikk elevene prøve seg på en bråstopp som tilsvarer at man kjører 30 km/t inn i en fjellvegg. Til tross for ca 10 km/t i selve bråstoppen erfarte deltakerne at dette merkes på kroppen, og at beltene er til å stole på. I veltepetter sitter elevene i en bil som er strippet for motor. med fjernstyring veltes bilen rundt i lufta mens løse gjenstander som tomflasker danser rundt inne i bilen. Konklusjonen etter stasjonen var at bilbeltet er det viktigste sikkerhetsutstyret i bilen.

Nullvisjonen stilte også med bråstopp i 70 som en egen stasjon. En kollisjonstestet bil er plassert på en stor skaptilhenger, hvor man også viser filmen fra kollisjonstesten. Stasjonen fungerer også som en samtalestasjon, som eksempelvis temaer som fart, tåleevne og ungdommer i ulykker er vesentlige temaer.

Politi hadde ansvar for promilleløype og samtale på sin stasjon, mens brannvesenet røykla et rom for å vise røykdykking. Den siste stasjonen var førstehjelp med hovedvekt på hjerte - lungeredning.

Etter lunsj samlet vi oss igjen inne, hvor vi hadde fått med oss Rohnny Vesterhus som fortalte sin gripende historie. For atten år siden gjorde han et valg i trafikken som han hver dag siden har angret på. Historien til Rohnny ga tydelig inntrykk, både for elever og oss andre som var der.

Avslutningsvis holdt Lars Versland fra Statens Vegvesen et flott foredrag om læring og holdninger i trafikken. Selvsagt rettet mot de unge tilskuerne.

 

Kyrkjebygd

kyrkjebygd

 

Igjen var det tid for den årlige fagdagen for ungdomsskoleelevene, med temaet rus, røyk og trafikksikkerhet. Denne dagen er viet til forebyggende arbeid i forhold til helse og trafikksikkerhet.

Tirsdag 18. juni var vi klare, men dessverre uten Statens Vegvesen sitt utstyr denne gangen. Som alltid starter dagen inne, og åpningen stod ordfører Oddmund Ljosland for. Han holdt en fin appell for elevene, med mye fokus på nettopp forebyggende arbeid.

Siv Sveindal gikk gjennom rusundersøkelsen som er gjort i 10. klasse, før hun startet sitt innlegg om rus og røyk, med hovedvekt på cannabis. Dette var veldig informativt. Lensmann Dag Refsnes var også blant deltakerne som tok opp viktige temaer, nemlig lover og regler for kjøring på snøscooter og ATV. Han kom også tydelig inn på viktigheten med atferd på disse kjøretøyene. Deretter tok Nullvisjonen over med fakta om trafikksikkerhet, blandet med en del små filmer som illustrasjon om hva som skjer i ulykker - og hvorfor det skjer. Her gikk man inn på detaljnivå. Før pause fortalte Rohnny Vesterhus sin historie, om et valg han gjorde for 18 år siden. Et valg han må leve med resten av livet. Dette ga inntrykk på mange av elevene.

I pausen ble det som vanlig servert pizza og saft, noe som virkelig blir satt pris på.

Gode og mette var det tid for inndeling av grupper til mer praktisk læring. Her fulgte man klassevis gjennom stasjoner. I tillegg fikk hver elev utdelt en quiz med spørsmål fra innholdet gjennom dagen. Stasjonene i år var veldig lik foregående år, med promilleløype hvor elevene blant annet skulle samarbeide om å bygge med byggeklosser mens de hadde alkobriller på. Laila Ljosland og Siv Sveindal presiserte her hvordan både motorikk og mestring påvirkes negativt. Rohnny stilte med Bråstopp i 70, hvor elevene fikk se vår kollisjonstestede bil, og filmen av kollisjonstesten, i tillegg til diskusjon og samtale. Hovedvekten gikk ut på hvor viktig bilbelte er. Nytt i år var stasjonen til Nullvisjonen hvor fokuset lå på fart - fartsøkning og bremselengde. Med god hjelp av Torjus Linjord som sjåfør bråbremset han på signal i ca 30 - 40 km/t. Man setter da opp en pappeske der bilen stoppet. Neste runde kommer signalet om å bremse på samme plass, men med 10 km/t høyere hastighet. Selv med så små hastighetsendringer traff bilen esken med overraskende stor fart. Elevene fikk se hvordan energien påvirkes av fartsøkning.

Avslutningsvis samlet vi hele gjengen utenfor i det fine været, og overrekte premien til den med flest riktige på quizen. Premien var som tidligere et gavekort på kr 1000,- i Kvadraturen.

 

Øyslebø

marnardal-ts

Mandag 17. juni var det duket for en stor fagdag på ungdomsskolen, med tema røyk, rus og trafikksikkerhet. Nullvisjonen var jo selvsagt direkte koblet til dette. I Marnardal har vi ikke gjennomført denne dagen tidligere, men av erfaringer fra andre skoler satset vi friskt, og var vel veldig spent i forhold til elevenes engasjement til opplegget.

Vi startet dagen i aulaen med nyttig informasjon rettet til ungdom, som tross alt er på vei inn i en aldersgruppe med 40 ganger så stor risiko for ulykker i trafikken enn gjennomsnittsbilisten. Mye av presentasjonen omhandlet nettopp trafikksikkerhet, både med filmsnutter og andre virkemidler. I tillegg informerte ruskonsulent Jorunn Flottorp om rusundersøkelsen som er gjort i kommunen, og rusmidler generelt. Hun har jobbet med prosjektet kjærlighet og grenser, og har i tillegg gjennomført rusundersøkelsen i flere kommuner. I lunsjen ble det servert pizza og saft til elevenes store begeistring.

Etter lunsj var det klart for gruppeinndeling, og disse gruppene skulle da rullere mellom fem stasjoner; Promilleløype hvor de skulle gå med promillebriller og utføre noen enkle oppgaver. Dette ble ikke så enkelt med brillene på. Hensikten var å vise hvordan mestringsnivået faller i påvirket tilstand, og dermed faren for å kjøre eller sitte på med påvirket person i trafikken. Samtalestasjon med lensmann. Denne stasjonen er uten andre voksne tilstede, og målet er å få frem ytringer og synspunkter som Tor Damkås kunne svare på. I tillegg har Damkås mye nyttig å informere om når det gjelder forebyggende arbeid. Førstehjelp med fokus på hjerte - lungeredning. Her fikk elevene undervisning i hvordan man utfører HLR på en livløs person, og hvorfor man gjør det. Bråstopp i 70 med kollisjonstestet bil. Nullvisjonen stilte med en kollisjonstestet bil på henger, hvor man har filmet denne bilen under kollisjonstesten - både inni og utenfra. Fokuset var på hvor viktig bilbeltet er, og ble synliggjort med to dukker hvor den ene ikke hadde belte på seg. Bremselengde og fartsøkning skulle vise elevene hvor mye det utgjør i bremselengde om man bare øker farten fra 30 til 40 km/t. Pappesken som vi stilte opp der man stoppet i 30 km/t ble i løpet av dagen flat etter flere påkjørsler. Stasjonen fungerte også som en samtalestasjon.

Underveis hadde elevene fått utdelt en quiz med spørsmål fra innholdet gjennom hele dagen. Helt mot slutten av dagen ble det loddtrekning blant dem med alt riktig på tre gavekort i Kvadraturen.

Det er en dag med mye innhold, men elevene skal ha ros for å holde oppe både humør og motivasjonen hele dagen. Det var en flott dag, og vi håper at dette kan føres videre som en årlig happening på skolen.

 

 

nullvisjonen black 400 400

NULLVISJONEN?

Nullvisjonen i Norge, som begrep og tenkemåte, hadde 20 års jublileum i februar 2021. Nullvisjonen Agder startet opp i 2003.
Nullvisjonen er grunnlaget for alt trafikksikkerhetsarbeid i Norge - en visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller hardt skadde i trafikken. Trafikantene og myndighetene har et delt ansvar for trafikksikkerheten.
LES MER HER >>

film bilde 400 400

FILMSERIER

Nullvisjonen Agder har gjennom årene laget mange filmserier. Filmene retter seg mot ulike grupper og har ulike temaer. Det er filmer som passer for RUSS, for FORELDRE, for FERIEBILISTER osv. Vi har også fått laget flere tegnefilmer. Filmene brukes i undervisning og på våre tre Facebooksider. De har en snert av humor - men med et alvorlig budskap.
SE FILMER HER >>

rudskogen 400 400

UNGDOMSPROSJEKTET

Hver år kjører vi vårt ungdomsprosjekt i alle tre regioner for 10-20 ungdommer hver. Vi starter i februar og avslutter i juni, og i denne peridoen deltar ungdommene på 4 obligatoriske samlinger om trafikksikkerhet. Vi spanderer belønning på de som fullfører; En bilreparasjon - eller en tur til Rudskogen og banekjøring med Porsche Cayman. 
LES MER HER >>>

podkast 400 400

PODKAST

Vinteren 2020 startet Nullvisjonen Agder opp sin egen podkast. Episodene er frittstående og er av litt ulik lengde, ca. 12-15 minutter. Man finner episodene på 5 ulike plattformer, blant annet Spotify. Alle er selvsagt gratis tilgjengelige, og de høres faktisk av titusener av lyttere. For full oversikt over episodene, og omtale av dem, klikker du deg videre.
ALLE VÅRE EPISODER >>




Anbefalte sider

trafikkvett agderfk 18pluss trafoen trygg trafikk svv
politiet russ paa vei toi vti trafikkatferd 3

 

agder fk logo lang

  • Artikkelvisninger 4048995
Del denne siden:
Del på Facebook Del på Twitter

Innhold © Nullvisjonen Agder