– MC er en utsatt trafikantgruppe, hva kan gjøres?

I fjor omkom 20 motorsyklister på norske veier – og allerede nå helt i starten av sesongen har vi sett flere alvorlige MC ulykker også med dødelig utgang.

På MC er vi svært utsatt når ulykken skjer – derfor er det ekstra viktig å unngå ulykken!

For motorsykkelførere er våren spesiell på flere måter, mest av alt fordi man kan avslutte PMS- sesongen (Parkert Motor Sykkel) og komme i gang med fryd og glede over å være tilbake på to hjul.

En utfordring er at de øvrige trafikantene enda ikke vant til å ha MCene i trafikkbildet– og den «lille» motorsykkelen forsvinner blant biler og større kjøretøy, men enda verre er det at MC føreren selv ikke er kommet i form etter den lange vinteren.

Mykgjøring på MC

Mykgjøring, rustløsning og førerutvikling er svært sentrale begrep for MC førere.

I starten av sesongen er ikke førerferdighetene slik de var da sykkelen ble parkert i høst – man er blitt rusten og stiv, og mangler både muskelminne og «feelingen».

Nullvisjonen Agder har sammen med Holy Riders MC Sørlandet og NAF MC nå månedlige arrangement på NAF Banen i Finsland – på «Vamoen gocart bane».

Vårt arrangement kalles «Mykgjøring på MC», og nettopp mykgjøringen og ferdighetsbyggingen er nøkkelen til bedre opplevelser og sikrere turer.

Svært mange av MC ulykkene skjer ved utforkjøring i sving – fører kommer for fort inn, fører stivner eller det er løs masser i veien – i alle tilfeller er resultatet at man mister kontrollen og går ut av veien – prisgitt et tilgivende sideterreng og godt sikkerhetsutstyr.

Mykgjøring på MC er GRATIS for deltakeren – og i tillegg til kjøring på banen som hele tiden gir sving trening, står dyktige MC lærere klar på sidelinjen med veiledning og råd.

Faglig veiledning – helt gratis

Roger Aukland og Erik Kvaase fra Wright trafikkskole og Førerutvikling Sør har mange års erfaring fra både konkurranse og rekreasjonskjøring på MC – i tillegg til å være MC lærere.

Med dette sikrer vi høy faglig kvalitet for våre deltakere som får veiledning og gode råd med på veien – og vi spanderer en pølse, kaffe og mineralvann i pausene.

Ser vi DEG på Vamoen den andre torsdagen i hver måned fra mail til september kl 1700- ?

Den 10 – 11. mai har Statens Vegvesen sammen med NMCU «Rustløsningskurs» på Evje

Hva så med den unge Mc føreren?

16 år – livet ligger foran meg og jeg fikser det meste.

Har fått lappen på lett-mc og kommer meg rundt på egenhånd, nå går livet på skinner – ingen bekymringer, bare glede og mestring!

ELLER?

Risikoen for å bli drept eller hardt skadd er nesten 60 ganger høyere på lett-MC enn i personbil!

Vi har dessverre flere dødsfall og ulykker med hardt skadde på lett-MC i Norge i fjor enn tidligere år. Tragiske, meningsløse og ødeleggende ulykker som brått endrer solskinnsinnledningen – for mamma og pappa, søsken, venner og treningskompiser vrenges livet helt rundt.

ULYKKEN!

Hva tenker mamma og pappa når poden reiser ut på sin lett-MC – er de bekymret eller regner man med at alt går fint, slik den unge også gjør det?

- Har vi snakket om dette med kjøre-utstyret

- Det med å kjøre med sikkerhetsmargin (du vet det de snakket om på trafikkskolen)

- Og hva med den tekniske standen på sykkelen?

Hvordan involverer foreldre seg i ungdommenes kjøring – og hva tenker de unge lovende selv?

Det vi vet helt sikkert er alt ingen av dem som har omkommet i trafikkulykkene – ellers deres nærmeste pårørende – hadde på noen måte tenkt at det er I DAG det skal skje, det er NÅ – eller om 10 minutter!

Hadde vi visst det bare litt før så hadde vi stoppet opp – tenkt – gjort noe for å unngå – gjort noe annet – GJORT NOE ...

Etterpå sitter vi bare igjen med tomheten – hva om jeg hadde gjort noe – hva kunne jeg gjort, hva burde jeg gjort?

I Nullvisjonen Agder har vi sammen med Førerutvikling Sør laget et prosjekt der vi inviterte inntil 10 unge MC førere til to kvelder med MC prat før vi reiser til Sokndal på Motorcenter Norway for en hel helg med førerutvikling under veiledning av svært dyktige instruktører. Og selvsagt kjører vi via Jøssingfjord på veien slik at vi får oppleve noen av de flotteste MC veiene i regionen.

Alle MC førere – unge som eldre, erfarne eller newbies, alle trenger å friske opp ferdighetene, alle trenger at sykkelen er i god stand og alle trenger godt sikkerhetsutstyr.

Nyt MC sesongen – bruk MCn aktivt, men gjør som speiderne: vær beredt – og gjør det du kan for å unngå å forårsake eller havne i en ulykke, MC føreren taper alltid, uansett skyld!

Neste
Neste

Sommerdekk og tilhenger