Sykkel i trafikken
Det er mange fordeler og gleder med å sykle, både med tanke på helsen, miljøet økonomien for å nevne noen, men når man ferdes i trafikken på sykkel så må «hodet være på-skrudd».
Her vil vi gå litt inn på viktigheten med å være en del av trafikkbildet, sjekke sykkelen, bruke sykkelhjul og refleks.
Bruken av refleksutstyr på kroppen når man sykler er viktig, spesielt i mørket eller under dårlige værforhold. Dette for å øke synligheten og følgelig forebygge ulykker. Men vi vil helt klart anbefale å bruke refleksvest i all type lysforhold. Det da fargekontrastene i en refleksvest skiller seg ut fra bakgrunnen du sykler i.
Trafikkregler for syklister
Når du sykler, blir du regnet som kjørende. Det betyr at du må kjenne og overholde de trafikkreglene som gjelder der du sykler.
Siden sykler, elsykler, elektriske sparkesykler og andre små elektriske kjøretøy er definert som kjøretøy, skal du i utgangspunktet følge samme reglene som andre kjørende når du sykler på disse.
Det er vegtrafikkloven § 3 som ligger til grunn for trafikkreglene, og den skal sikre at alle som går, sykler eller kjører, skal ferdes sikrest mulig. Det betyr at du har et personlig ansvar for at din atferd i trafikken ikke skaper farlige og vanskelige situasjoner for andre trafikanter. (Tekst fra Statens vegvesen)
Dersom det er sykkelfelt så anbefales dette å brukes. Du har lov å sykle på fortau og gang- og sykkelsti i Norge, men du skal da sykle på høyre side og vise hensyn til de som går der (max 6 km/t når du passerer en fotgjenger).
Dersom du velger å sykle i kjørebanen så må du holde til høye, og følge trafikkreglene på lik linje som f.eks. bilistene. Vis tydelig tegn!
Sjekk alltid sykkel før du skal ut å sykle. Det er en god vane å legge seg til. Ting kan ha løsnet.
Hentet fra Sykkeldyktig.no (https://sykkeldyktig.no/)
Er du klar over reglene for hva som SKAL være på sykkel?
Hentet fra Statens vegvesen (https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/trafikksikkerhet/sikker-pa-sykkel/)
Sykkelhjelm.
Riktig bruk av en god sykkelhjelm er det beste du kan gjøre for å ta vare på deg selv når du sykler. En god sykkelhjelm er både lett å finne og lett å holde i god stand – og holder deg beskyttet mot den vanligste og mest alvorlige sykkelskaden.
En sykkelhjelm skal sitte horisontalt på hodet, nær øyenbrynene, og dekke pannen, tinningene og bakhodet. Reimene skal danne en V under øret og være stramme nok til at hjelmen sitter godt fast, men ikke ubehagelig. Slik skal sykkelhjelmen sitte:
1. Hjelmens plassering:
- Hjelmen skal være vannrett på hodet, og kanten skal være nærmere øyenbrynene enn hårfestet.
2. Reimene:
- Reimene skal danne en V under øret og være stramme nok til at du bare får plass til to fingre mellom reimene og haken.
3. Justering:
- Du kan justere hjelmen ved å bruke skruspennen i nakken eller velge ulik tykkelse på polstringen på innsiden av hjelmen.
4. Test:
- Rist på hodet for å se at hjelmen sitter godt fast og ikke forskyver seg.
5. Behagelighet:
- Hjelmen skal sitte behagelig, men samtidig godt nok fast til å gi beskyttelse.
En ny studie fra Oslo universitetssykehus avslører at bruk av sykkelhjelm reduserer risikoen for alvorlige hodeskader med hele 71 prosent (Trygg trafikk)
Vil ha påbud
Blant syklistene som brukte hjelm, var det 64 prosent lavere sannsynlighet for å måtte gjennomgå nevrokirurgiske inngrep etter ulykker. Dette mener Loftsgarden understreker hvor viktig det er å ha sikkerhetsutstyret på plass. Trygg Trafikk har ved flere anledninger tatt til orde for et hjelmpåbud:
– Det er på tide at vi tar sikkerheten til myke trafikanter like alvorlig som harde trafikanter. Ingen reagerer på at det er påbudt med sikkerhetsbelte i bil, det samme bør gjelde for syklister med hjelm. Det utgjør ikke bare forskjellen mellom liv og død, men også mellom alvorlige hodeskader og mindre plager, sier Trygg trafikk.
Her illustrere spesialrådgiver Ann-Helen Hansen fra Trygg Trafikk for Aftenposten hvordan en hjelm skal festes på hodet og hva som er viktig å huske på. (https://www.aftenposten.no/motor/i/639VmL/riktig-bruk-av-sykkelhjelm-reduserte-faren-for-hodeskader-med-62-prosent-sykkelulykker-er-mer-vanlig-enn-de-offisielle-tallene-viser)